zamknij

Stanisław Wengerski

Tribute to Inter

2023-04-29

 

Wiele osób z niedowierzaniem czytało ostatni komunikat, który wystosowała firma INTER Sp. z o.o.:

„Szanowni Pasażerowie,

informujemy, że zawieszamy i ograniczymy funkcjonowanie naszych połączeń komunikacyjnych. Od dnia 01.05.2023 wprowadzamy następujące zmiany dla linii:(…)

Rybnik–Katowice - LIKWIDACJA POŁĄCZENIA.

Podjęcie powyższej trudnej decyzji ma wyłącznie uzasadnienie w rachunku ekonomicznym, który nie pozwala na utrzymanie dotychczasowego rozkładu jazdy. Obniżająca się liczba Pasażerów oraz zmiana preferencji środka transportu (alternatywa dotowanej kolei) nie pozwala nam z przyczyn finansowych na uczciwą konkurencję. Działamy na zasadach komercyjnych bez żadnego dofinansowania.

Dziękujemy Państwu, że od roku 2009 wybierali Państwo podróże z firmą Inter Sp. z o.o.”

Ja także korzystałem z ich usług. Co więcej, miałem kiedyś okazję do dobrej i owocnej współpracy.

 

 

 

Z czystej przyzwoitości wyślę podziękowania, nie tylko w swoim imieniu. Nawet odważę się na gratulacje. Osiągniecie tak dobrego wyniku w utrzymaniu się na trudnym i wymagającym rynku przewozów autobusowych, to nie lada wyczyn. Dzięki ich pracy i zaangażowaniu było możliwe spotkania na gruncie osobistym i służbowym. Nie będzie nadużyciem stwierdzenie, że Inter przyczynił się do rozwoju rybnickiej przedsiębiorczości i edukacji bardziej, niż niektóre instytucje do tego powołane. Jego autobusami podróżowali uczniowie, studenci, naukowcy, pracownicy, artyści, biznesmeni i turyści. W przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, często kupowały bilety osoby ze wschodnim akcentem.

Zabraknie ważnego ogniwa w transporcie i mam uzasadnione obawy, że nie jest to tryumf kolei. Ciche i pokorne osoby bez głośnego protestu, jak zawsze będę musiały sobie poradzić. Częściej na pewno będzie używany zwrot: „bo pociąg nie jechał/miał spóźnienie”.

By móc poznać niektóre konsekwencje zmian, można wybrać się na wycieczkę i zobaczyć ile samochodów podjeżdża, by odebrać pasażerów z pociągów z okolicy ulicy Piłsudzkiego lub Kolejowej. Ile pieszych mija pomnik braci Szafranków i idzie ulicą Wieniawskiego.

Kursy Intera rozpoczynały się z ulicy Budowlanych. Nastąpi wydłużenie tras samochodów osobowych podrzucających lub obierających podróżnych spod Dworca Komunikacji Miejskiej pod Dworzec PKP.

Czy ktoś kupi specjalnie bilet okresowy za minimum 42 zł, by jeździć autobusem miejskim? W rachunku ogólnym, prawdopodobnie wzrośnie również czas podróży „od drzwi do drzwi”.

Na koniec wspomnę o kilkukrotnej pomocy Intera dla Rybnika w organizacji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w roku 2012, 2013, zapewnieniu transportu po koncercie 30 Seconds to Mars (przewoźnicy kolejowi odmówili), udziale w innowacyjnym projekcie „Z Rybnika autobusem” (portal dla podróżnych, Wyróżnienie Lider ITS 2013). Był to jeden z pierwszych w Polsce portali, gdzie był zamieszczony kompletny rozkład jazdy wszystkich połączeń autobusowych z Rybnika. Nawet na trasach międzynarodowych. Ponadto pojazdy Intera miały nadajniki GPS umożliwiające śledzenie on-line kursów. Kolej nie była zainteresowana tym innowacyjnym rozwiązaniem, choć w przeciągu kilku ostatnich lat otrzymała ze strony Rybnika kilkaset tysięcy złotych.

Kto wie, może Inter przeniesie część biznesu na tory? A może powstanie dotowana linia autobusowa z Rybnika do Katowic?

 


Chciałbyś pisać bloga? Napisz do nas: [email protected]

Stanisław Wengerski

Stanisław Wengerski

Od ponad 30 lat współpracuje z różnego typu instytucjami poza i samorządowymi, oraz różnej wielkości, wielu branż, firmami komercyjnymi. Jego zainteresowania koncentrują się na człowieku, nauce, technologii oraz metodach jej optymalnego zastosowania.

Redakcja Rybnik.com.pl nie odpowiada za treści oraz materiały publikowane przez użytkowników platformy blogowej. Treści i materiały publikowane przez Użytkowników stanowią prywatne opinie Użytkowników, za których publikacje Redakcja nie ponosi odpowiedzialności.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

 

Komentarze (1):
  • ~KJFeliks 2023-05-09
    21:23:46

    1 1

    Czas dojazdu, punktualność i cena lepsza od połączenia kolejowego, dlatego nic dziwnego, że rano i popołudniem na przystanku ustawiały się kolejki. Duża strata dla Rybnika, która tylko przyspieszy exodus młodych z miasta pomimo bliskiego położenia do Gliwic czy właśnie Katowic. Warto wspomnieć, że powstała inicjatywa mająca na celu przywrócenie połączeń na tej linii: https://regios.org.pl/index.php/2023/04/26/petycja-do-marszalka-katowice-rybnik/

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.