Rybnicka kampania „Gańba! Kopciuchy trują nas wszystkich” zwyciężyła w konkursie Samorządowy Lider Komunikacji i Promocji, organizowanym przez redakcję Dziennika Gazety Prawnej.
Konkurs skupiał się na kampaniach promocyjnych i komunikacyjnych, czyli działaniach, za pomocą których samorząd stara się dotrzeć do odbiorców (mieszkańców lub ich wybranej grupy, przedsiębiorców, interesantów, inwestorów, innych samorządów, władzy centralnej itp.) konkretnym komunikatem. Wyniki ogłoszone zostały w czwartek, 13 maja w trakcie odbywającego się w Gdyni kongresu Perły Samorządu 2021. Rybnik okazał się bezkonkurencyjny w konkursowej kategorii „ekologia”.
Zwycięska, rybnicka kampania informacyjna to 40 tysięcy antysmogowych ulotek, kolportowanych do domów rybniczan, a informujących o terminach wymiany pieców, możliwościach uzyskania dotacji, itd. Akcję uzupełniał przekaz informacyjny na 7 dwustronnych miejskich billboardach, plakaty na 72 dwustronnych tablicach rozsianych po całym mieście, informacje na ekranach w miejskich autobusach, SMS-y wysłane do mieszkańców, spoty w Radiu90, po 15 tysięcy trzech wydań Gazety Rybnickiej, w której była publikowana informacja o kampanii oraz posty i filmy w mediach społecznościowych z udziałem mieszkańców, którzy wymienili piece. Informacje na temat kampanii publikowane były również na Rybnik.com.pl i w mediach społecznościowych akcji Karny Kopciuch.
- Zależało nam na tym, by mocnym, emocjonalnym przekazem dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców domów jednorodzinnych. Mamy ich w Rybniku 18,5 tysiąca, z czego wymiany pieców węglowych wymaga jakieś 14 tysięcy – mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
I dodaje:
- Sukces kampanii możemy realnie zmierzyć w 2022 roku po zrobieniu kolejnej inwentaryzacji i sprawdzeniu czym ogrzewają swoje domy mieszkańcy Rybnika. Aktualnie słowo "gańba" w Rybniku jest odmieniane przez wszystkie przypadki, a to oznacza, że akcja budzi ogromne emocje. Niektórzy poczuli się urażeni, inni mówią: nareszcie sprawy są nazwane po imieniu – przekonuje prezydent.
Rybnicka ulotka „Gańba” informuje o tym, ile miasto wydało na walkę ze smogiem i na jakim jest etapie: co zostało zrobione, co jest w planach. Przedstawia też harmonogram wymiany pieców, podpowiada gdzie zgłosić trującego sąsiada. Informuje o karach za nie wymieniony po 2021 roku piec. Pokazuje też możliwości otrzymania dotacji do wymiany pieca czy termomodernizacji. I wreszcie przypomina jakie skutki dla zdrowia niesie smog. W towarzyszącym akcji filmie, który był publikowany w mediach społecznościowych wystąpili: znany rybnicki żużlowiec Kacper Woryna, duszpasterz akademicki ksiądz Wojciech Iwanecki, przewodnicząca Rady Seniorów Stefania Forreiter, przedsiębiorca Magdalena Moczała i prezydent miasta Piotr Kuczera.
- Skalą kampanii są przede wszystkim emocje – samo mówienie o tym, że smog szkodzi jest już puszczane mimo uszu, ale odwołanie się do poczucia wstydu, to już inny, mocniejszy przekaz. Akcję Rybnika pochwalił Polski Alarm Smogowy i lokalne alarmy. W ramach dobrych praktyk, z wzoru naszych ulotek chcą skorzystać Gliwice, Mysłowice i Gorzyce. Teraz doceniona została przez kapitułę konkursową ogólnopolskiego dziennika – mówi Robert Cebula, naczelnik wydziału promocji UM, odpowiedzialny za realizację kampanii.
Mówiąc najkrócej: celem kampanii było wywołanie wstydu (bo po śląsku "gańba" to wstyd) z powodu starych kopcących pieców, z których dym powoduje smog, będący przyczyną wielu przewlekłych chorób obniżających jakość życia, a w rezultacie prowadzących do śmierci.
- Dla Ślązaków słowo w języku śląskim "gańba" jest bardzo czytelne, niesie ze sobą duży ładunek emocjonalny. Dla Ślązaka "mieć gańba" z jakiegoś powodu, to równoznaczne właściwie z okryciem się z hańbą. A Ślązacy to ludzie honoru, dlatego w tej kampanii chcieliśmy się odwołać do tych znaczeń. Do Śląskiej dumy i honoru. Chcemy by mieszkańcy czuli, ze dziś ten stary piec to "gańba" i trzeba coś z nią zrobić, czyli zmienić ogrzewanie. Przez lata prowadziliśmy szerokie kampanie edukacyjne, informacyjne były dotacje, były możliwości zmiany, jeżeli ktoś przez lata nie zadbał o swój dom w tym obszarze, to dziś stary piec naszym zdaniem jest powodem do "gańby" – podsumowuje prezydent Kuczera.
Tagi: kampania Gańba, Gańba! Kopciuchy trują nas wszystkich, Urząd Miasta Rybnika, Rybnik, Robert Cebula, Piotr Kuczera
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Chodził po gzymsie, spadł z wysokości. Czytelnik: był pod wpływem narkotyków (aktualizacja)
91510Nie żyje biznesmen z powiatu rybnickiego. Zginął w tragicznym wypadku samochodowym w Ustroniu
82186Tragedia na hałdzie w Radlinie. Przewróciła się ciężarówka, nie żyje kierowca (zdjęcia)
30699Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
25012„Kuchenne Rewolucje” będą dzisiaj „nadawać” z Rybnika
23719Damski bokser w rybnickim urzędzie miasta? Miał bić i poniżać pracownicę
+322 / -29Bezpośrednie połączenia kolejowe z Polski do Chorwacji? Konsulat zwrócił się z prośbą do Rybnika
+262 / -5Doszło do przestępstwa w UM Rybnik? Sprawa trafiła do prokuratury
+211 / -18Były urzędnik wydziału architektury: wygrałem w sądzie z UM. Złożył skargę na prezydenta
+188 / -44Jest plan i może wejść w życie całkiem szybko. Połączenia kolejowe Rybnik – Gliwice ruszą już od czerwca?
+147 / -4„Pan mieszka na Teneryfie”, „a pan nie ma rodziny”. Pytania, odpowiedzi i riposty kandydatów były ostre
39Michał Woś po akcji ABW w jego domu: „Nie dam się zastraszyć. Nie pozwolę na zastraszanie mojej rodziny”
37Nowy stadion w Rybniku? Zapytaliśmy miasto o konkrety
31Za nami debata kandydatów na prezydenta Rybnika. Jaką mają wizję na miasto? (zdjęcia)
30Wybory w Rybniku: czterech kandydatów na prezydenta. Kto nim zostanie? Na kogo oddasz głos przy urnie? (sonda)
29Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~MatiW 2021-05-14
13:54:42
Gratulacje dla twórców. Może to niepopularna opinia, ale tych, którzy są za dalszym kopceniem kominów i truciem, trzeba napiętnować i tylko ostre i jasne pokazywanie tego ma sens.
~Lokalny 2021-05-14
14:51:28
MatiW, masz rację, trzeba piętnować kopciuchów. Można też ich zgłaszać na www.karnykopciuch.pl Niech wiedzą, że są egoistami, trują sąsiadów, dzieci i najbliższych.
~ 2021-05-14
18:56:09
@Lokalny,
A tych co spalają śmieci bez kopcenia to już nie piętnujemy rozumiem?
"Aktualnie słowo "gańba" w Rybniku jest odmieniane przez wszystkie przypadki"
To akurat prawda. Gorzej że dotyczy to nie tylko kopciuchów ale także wielu innych spraw w tym mieście...
~Arteks 2021-05-14
20:04:13
Wcale mnie nie dziwi ta nagroda bo to była bardzo przemyślana kampania z udziałem wielu znanych w mieście osób. Wcale by mnie to nie zdziwiło gdyby wiele osób właśnie po tej kampanii ostatecznie podjęło decyzję o wyrzucenie pieca węglowego na złom. Ludzie są bardzo czuli na obśmiewanie, a kopcenie z chałupy czy mieszkanie pod jednym dachem z piecem to w XXI wieku - GAŃBA!