zamknij

Wiadomości

W Rybniku ma powstać centrum przetwarzania odpadów! Otrzymamy wodór, ciepło i prąd

2022-03-09, Autor: 

Już wiadomo, w co zamierza zainwestować Zygmunt Solorz w Rybniku. Chodzi o Centrum Zielonej Energii – instalację do przetwarzania odpadów, z którym ma zostać wyprodukowany prąd, energia cieplna i wodór dla autobusów. Podpisano już list intencyjny.

Reklama

Wczoraj informowaliśmy Was o briefingu prasowym w rybnickim magistracie. Dzisiaj już wiemy, na co ma pójść pół miliarda złotych. Chodzi o instalację do przetwarzania odpadów!

Na pewno jest to dzisiaj ważny dzień dla Rybnika. Chcemy być postrzegani jako miasto ekologiczne. Otwieramy się na nowe technologie, nowe możliwości. Podpisujemy list, który będzie wyznaczał nowoczesne trendy. Posiadamy doświadczenie i politykę, która chce być odpowiedzialna za zdrowie i życie mieszkańców – mówi prezydent Rybnika Piotr Kuczera.

Podczas spotkania w magistracie zabrakło samego Zygmunta Solorza, był za to Piotr Woźny, Prezes Zarządu ZE PAK S.A, która ma zamiar zająć się inwestycją.

Śledzę to, co dzieje się w Rybiku i trzymam kciuki za miasto. Dzisiaj przyjeżdżam w nowej roli, szefa spółki, która zaangażowała się w produkcję zielonego wodoru. Celem ma być wsparcie w Rybniku komunikacji miejskiej, wykorzystanie surowców – dodał.

Pomiędzy wysypiskiem odpadów a drogą Racibórz-Pszczyna (między ulicami Tkoczów, Świerklańską, a drogą R-P) ma bowiem powstać Centrum Zielonej Energii. Piotr Kuczera tłumaczy, że poprzez przetwarzanie odpadów, uda się ustabilizować ich cenę. Z kolei jak dodaje Wojciech Muś, prezes spółki Hossa, dzięki instalacji produkowany będzie wodór (który zasili zeroemisyjny tabor autobusów), ale i energia elektryczna, a także ciepło.

Kiedy rusza inwestycja? Prezydent tonuje emocje.

Do czerwca daliśmy sobie czas, budowa takich instalacji wymaga pozwoleń – wyjaśnia.

Wskazuje też, że o rozruchu wszystkich instalacji można mówić dopiero od 2028 roku.

Mówimy o perspektywie kolejnych lat. Musimy się do tego przygotować, bo w przeciwnym razie będziemy płacić karę (chodzi o niski poziom segregacji odpadów – red.). To dotyczy energii odzyskiwanej dla rybniczan i kwestie uporządkowania gospodarki komunalnej – dodaje prezydent.

Do tematu jeszcze wrócimy.

Oceń publikację: + 1 + 81 - 1 - 45

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (25):
  • ~timnet 2022-03-09
    12:54:55

    91 18

    Kibiuję inwestycji, ale o ktory teren konkretnie chodzi? Bo dzisiaj pomiedzy droga R-P, Swierklanska i Tkoczow jest las. Czy centrum zielonej energii bedzie sie wiazalo z wycieciem zielonego lasu? ;)

  • ~Humble 2022-03-09
    14:46:06

    41 68

    To jest super wiadomość! Zazdroszczę Rybnikowi takiego podejścia do wielu ważnych tematów. Niestety w moim mieście jak i innych włodarze nie myślą tak perspektywicznie.

  • ~ 2022-03-09
    15:13:47

    38 31

    Brawo! Cieszy mnie, że to nie bezsensowne i szkodliwe dla środowiska elektrownie wiatrowe. Przy okazji pozbędziemy się śmieci.

  • ~Maksymilian Popeć 2022-03-09
    15:17:23

    54 85

    Efekt - Solorz wyciągnie grube miliony z funduszy UE i rozda znajomym królikom z Pis. Kolejny teren zdewastowany przez zakład. Gdzie to do cholery postawią? Już w tej chwili nie ma gdzie wyjść, niż chodząc w kółko wokół chałupy. Generalnie za co się Kuczera nie zabierze, to kradnie nam nasze tereny do życia, spacerów, przebywania na łonie natury. Dla mieszkańców, mogę się założyć, nic dobrego z tego nie będzie.

  • ~Kśek 2022-03-09
    17:41:52

    50 13

    Arteks założył teraz konto ~Humble i podaje się za mieszkańca innego miasta wychwalającego Rybnik. Oj Arteks Arteks.

  • ~ 2022-03-09
    19:22:22

    26 7

    ~Kśek - chyba masz rację, bo z wypowiedzi wiele na to wskazuje. Oj Artuś Artuś czego ty jeszcze nie wymyślisz by wychwalać Rybnik.

  • ~ 2022-03-09
    19:36:18

    40 6

    ~Maksymilian - Rybnik stał się jednym wielkim zlanym betonem szczególnie w centrum pod szyldem " nowoczesne trendy architektury ".
    Wycięcie drzew począwszy ok Kampusu a skończywszy na okolicznych lasach, którch znikły całe połacie.
    Wg. " nowoczesnych trendów " mamy chodzic na spacery po śródmieściu, wdychać spaliny i podziwiać wszechobecną betonozę. Brawo Wy!

  • ~ 2022-03-09
    20:25:44

    11 2

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~Arteks 2022-03-09
    20:29:29

    6 47

    @Kśek @bartezz - ale jaja... poważny człowiek z miasta miałby się podawać za mieszkańca okolicznych dziur... Po co? To ty @bartezz masz problem ze swoją tożsamością. Co do pozbawiania zieleni to piłka najbardziej tną gdzieś na peryferiach i w okolicznych wioskach. I to tam powinna być rozpacz bo tam nie ma skwerów, zieleńców czy parków jak w mieście. Dymy ze spalin? To taki sam problem miast jak wsi. Chyba nie są aż tak uciążliwe skoro auta są tak kochane, a na prywatnych posesjach standardem są kosiarki spalinowe... Wierz mi czy nie ale prędzej znikną auta z centrum Rybnika niż zmniejszy się ruch na przelotowych wiejskich drogach. :D Rybnik to bardzo zielone miasto i tylko ktoś szalony uważa inaczej. Betonozę to możesz sobie zobaczyć w kochanych przez turystów (nie wiem czy mieszkańców) włoskich miastach. Tam czasami w centrum miast - drzewo to dodatek do wyposażenia, a wszystko inne może nie z betonu - ale kamienia lub cegły.

  • ~Kśek 2022-03-09
    21:07:44

    37 5

    "poważny człowiek z miasta" Arteks zatkało mnie.

  • ~ 2022-03-09
    21:25:06

    11 0

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2022-03-09
    21:26:02

    10 1

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~ 2022-03-09
    23:21:47

    35 5

    Arteks - nie mam problemu ze swoją tożsamością, za to ty już nieraz rozmawiałeś tutaj sam ze sobą :)
    Panuje w Rybniku betonoza i tego nie da się ukryć widzi to każdy mieszkaniec ale i przyjezdny również. Na necie są amatorskie filmy Rybnika z lat 90-tych i początku 2000r. zobacz sobie jak wyglądało centrum naszego miasta, same parki i skwery z drzewami się tam przewijają nawet od strony rynku gdzie obecnie stoi Focus był mały skwer. Poważny facet z miasta powinien to wiedzieć lub pamiętać jeżeli uważa się za takiego znawcę Rybnika.

  • ~Arteks 2022-03-10
    11:45:12

    3 33

    @bartezz - poza twoimi przesadyzmami, uprzedzeniami, niechęcią do Rybnika i do mnie - często się mylisz, brak ci zorientowania w tematach i wielu rzeczy nie pamiętasz... Rybnik tonie w zieleni co da się w dzisiejszych czasach porównać z innymi miastami nawet za pomocą zwykłego google map... Ale jeśli komuś nie wystarcza wizualne wrażenie to przecież są dokładne obliczenia i porównania miast w tej dziedzinie.
    https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,ktore-miasta-w-polsce-sa-najbardziej-zielone-zdziwicie-sie-na-ktorym-miejscu-jest-rybnik,wia5-3284-26914.html Rybnik jest na 9. miejscu w Polsce i na 3. w województwie pod kątem zielonej powierzchni. Tylko we współczesnych czasach udało się założyć w samym centrum miasta nowy park, a właściwie rekreacyjny ogród przy kampusie. Skwer przy kampusie??? Nie kojarzę. Historycznie stała w tym miejscu kamienica w której najstarsi rybniczanie kupowali artykuły papiernicze.

  • ~ 2022-03-10
    15:00:54

    26 2

    Arteks - ja napisałem skwer przy Focusie a nie przy Kampusie! masz problemy ze wzrokiem czy dalej cierpisz na brak zrozumienia przeczytanego tekstu??? Co ty bredzisz cyt. "Tylko we współczesnych czasach udało się założyć w samym centrum miasta nowy park, a właściwie rekreacyjny ogród przy kampusie" jaki qu...a park???
    Tam był lasek drzew, które zostały wycięte pod budowę "parku tematycznego" więc zniknął stamtąd mały las a ty chcesz coś gadać o powstaniu parku z resztkami kilku bądź kilkunastu drzewek? Daruj sobie te żarty!
    Zniknął także park przy Domusie wycięty w pień dla powstania sklepów i zabetonowany kostką...
    Jeżeli chodzi o pamiętliwość w kwestiach miasta to nie raz, nie dwa zaskakuje cię takimi faktami, że nie miałeś nawet o nich wcześniej pojęcia - więc to ty nie pamiętasz wielu dziejów i spraw związanych z przeszłością Rybnika. Nie musisz ich pamiętać bo jak przyjechałeś na Śląsk za pracą to skąd miałbyś to niby wiedzieć?? :))

  • ~Arteks 2022-03-10
    15:34:45

    3 24

    @bartezz - chcesz dyskutować o historii miasta, o zieleni w miastach o betonozie, a zwyczajnie nie masz o niczym pojęcia... Przesadyzmy dodają ci tyle samo wiarygodności co przekaz telewizji Russia Today lub premiera Pinokia... ;) Skwer koło Focusa od strony UM istnieje, a od strony Rynku nie było żadnego skweru. Jeśli był - podaj jego nazwę! Zamiana niezagospodarowanego i niedostępnego lasku w park-ogród koło kampusu było świetną decyzją. To miejsce dzięki temu teraz żyje i przyciąga rodziny nawet spoza SR, a nasadzone 8 lat temu nowe drzewa są co raz większe. Tylko w ostatnich 2 latach nasadzenia były: na pl. Wolności, na placu obok poczty, bardzo dużo w okolicy parkingu wielopoziomowego i obok oddanej do użytku nowej obwodnicy i Śródmiejskiej. Sam parking wielopoziomowy został pokryty zielonymi pnączami co w okolicy jest nadal rzadkością. Kiedy ty zaskoczyłeś nie głupotą, a faktami? ;P Nawet zapomniałeś o opisywanym szeroko w lokalnych i ogólnopolskich mediach ranking zielonych miast stworzony na podstawie danych o terenach zielonych. A przecież jest się z czego cieszyć, że Rybnik zdecydowanie wybija się nie tylko w naszym subregionie gdzie miasta okoliczne są słabo zazielenione - ale także w województwie i w skali kraju. Przypomnę aby to zostało: Rybnik na 9. miejscu w Polsce i 3. w województwie, 1. w subregionie. :DDD

  • ~rzyt 2022-03-10
    18:35:14

    21 3

    Miejsce bliżej nieokreślone ale blisko dróg, by dowozić może z pół Polski śmieci. Czy ktoś w UM da gwarancję, że będziemy się użerać tylko ze swoimi śmieciami?

    Hałda Chwałowice i smród z bio odpoadów to tylko problem od południowego zachodu dzielnicy /usypano "obwodnicę" smrodu/, z drugiej strony dzielnicy centrum śmieci i co? Chwałowice Zdrój.? Ale mając tak cienkich radnych i jeszcze bardziej obślizłego amatora diety na stanowisku przewodniczącego RM to czego mamy się spodziewać? Tylko odpowiedzialność personalna może zmusić do myślenia figurantów w "mieście".

  • ~ 2022-03-10
    18:37:28

    22 1

    Arteks - no i bredzisz a w dodatku znowu niczego nie wiesz i nie pamiętasz bo niby skąd byś miał pamiętać jak miałeś jeszcze mleko pod nosem gdy ten skwer istniał przy byłym browarze obecnie Focusie od strony gdzie jest bank PKO i KFC obstało tam jeszcze jedno czy dwa drzewa - sprawdź znaFco :D .
    Nie porównuj nasadzonych kilku drzewek doniczkowych w centrum z wyciętymi zdrowymi drzewami, które miały po kilkadziesiąt lat - te chudziutkie nowe platany nasadzone w śródmieściu nigdy nie dorównają tym wiekowym drzewom, które poległy. Powtarzasz brednie, które przeczytałeś w internetach o jakichś rankingach, a niczego nie masz potwierdzonego własnymi sprawdzonymi faktami. O zmniejszeniu liczby wypadków na pasach też chrzaniłeś bo gdzieś znalazłeś jakieś suche statystyki, które od razu wziąłeś je za dobrą monetę - łykasz wszystko jak pelikan :DD. No właśnie twoje wpisy z prawdziwymi faktami mają tyle wspólnego co ma piernik z wiatrakiem - a potwierdzeniem tego są oceny i komentarze zwrotne od czytających :))
    Pnącza na parkingu wielopoziomowym o których piszesz są naszymi zielonymi płucami w centrum -no no Arteks :DDDD

  • ~Arteks 2022-03-10
    19:15:58

    1 22

    @rzyt - gorsza jest produkcja plastikowych pierdołków - to co dominuje w obecnych tzw. strefach produkcyjnych. Jak myślisz czemu Korea Płd., Japonia i zachodnia Europa tak chętnie przenosi taką produkcję do Polski? Nie tylko z powodu taniości produkcji. Także ze względów eko. A tzw zielona energia nie generuje żadnego smrodu. @bartezz - suche statystyki?! FAKTY opracowane na podstawie danych gruntowych każdego miasta, w przeciwieństwie do dyrdymałów jakie wydają się dla ciebie być odkrywcze, które są pierdołami wymyślanymi przez paranoika któremu coś się wydaje. A ogólnie cię zatkało, że w Rybniku zainwestuje sam Solorz stąd pewnie te fiki-miki o betonozie... jednego z najbardziej zielonych miast Polski czyż nie?

  • ~ 2022-03-10
    21:11:42

    21 1

    Arteks - brednie, które wydają ci prawdziwe możesz sobie wypisywać nikt ci nie zabroni - ale każdy ma swój rozum i traktuje twoje wypociny z przymróżeniem oka :D . Wydaje to się tobie, że masz rację w każdym niemal temacie, tak jak wydawało się tobie za każdym razem gdzie mieszkam podając niby coraz to nowsze miejsca mojego zamieszkania, raz nawet podałeś czym się "podobno" zajmuję....??! Jak traktować poważnie takiego człowieka, który ma zdolność do wymyślania urojoń w swojej głowie oraz do konfabulacji. Nie, nie zatkało mnie co do powstania takiego miejsca w Rybniku, za to bardzo współczuję okolicznym mieszkańcom, którzy będą musieli się mierzyć z uciążliwościami takiej działalności.

  • ~Arteks 2022-03-10
    21:17:48

    1 17

    @bartezz - możesz chrzanić dalej o mnie, skwerach-zwidach których nigdy nie było czy innych bzdurach. Ale czemu po przypomnieniu potwierdzonego medialnie faktu, że Rybnik jest w 10-tce najbardziej zielonych miast w Polsce, i na podium województwa w tym pozytywnym zestawieniu nie przyznasz, że palnąłeś głupstwo o betonozie? Każdy honorowy człowiek przyznałby się do błędu, a ktoś o chociaż małym rozumie - zwyczajnie by zamilknął.

  • ~ 2022-03-10
    21:33:54

    22 1

    Arteks - faktów nie obalisz, fakty są takie jakie widzi każdy rybniczanin czyli Rybnik stał się betonowy przez czyjeś widzi misie. Ktoś nawet o rozumku ptaka nie brnął by dalej w swoje urojenia jeżeli widziałby, że przeważająca większość czytających obala jego mity. Skwer przy Fokusie był i nawet pozostał po nim ślad do dziś w postaci drzew/a. Ktoś kto nie jest stąd nie może pamiętać tego faktu i będzie upierał się przy swoich urojeniach. Nie muszę dalej karmic trola - trol sam się zaorał w swoich konfabulacjach :DDD

  • ~Arteks 2022-03-10
    22:40:30

    1 20

    @bartezz - twoje przesadyzmy są tak silne, że nie pozwalają na dopływ ani trochę rozsądku lub posłuchania strony przeciwnej. Postawiłeś tezę o zabetonowanym Rybniku. Ja ją całkowicie obaliłem. Mogłem wybrać łatwiejszy sposób czyli powszechną opinię, która jest całkowicie sprzeczna z twoją, że Rybnik uznawany jest od dziesięcioleci za miasto ogród. Mogłem powołać się na zdjęcia z google.map albo z dronów, na widoki z dachu Focus, wież bazyliki. Każdy widzi, że to miasto jest zalane w zieleni i otoczone z każdej prawie strony lasami. Sposób trudniejszy to porównania i niezależne rankingi. Ale i to mi się udało. Przywołałem artykuł i opublikowane na wielu ogólnopolskich stronach dane o polskich miastach w kontekście zieleni - które całkowicie potwierdzają zwykłe obserwacje. A ty nadal wydzierasz się, że nie, że każdy rybniczanin widzi jak ty... Zjedz lepiej snickersa bo znowu nie jesteś sobą i masz majaki.... ;P

  • ~ 2022-03-10
    22:59:37

    18 2

    Arteks - nie jem słodyczy w nadmiarze tym bardziej batoników, za to ty weź zasięgnij porady odpowiedniego specjalisty - twoje urojenia i wymysły są złym objawem, najgorsze jest to, że żyjesz w przeświadczeniu, że to co sobie uroisz to prawda. Gdybyś ty miał odrobinę honoru to przyznałbyś, że zmyślone kiedyś bzdury na mój temat to była tylko twoja fanaberia, niestety nie masz tego czegoś w spodniach by się przyznać do konfabulacji. Twoje dane i statystyki, które mi podajesz tyle dla mnie znaczą co zeszłoroczny śnieg. W wielu kwestiach i dziedzinach ja kieruje się swoim rozumem a nie tabelkami i wykresami podanymi przez urzędasów, którzy by się czymś wykazać aby dostać premię coś sztucznie muszą utworzyć a ty to łykosz jak mały pelikan :DDD

  • ~rzyt 2022-03-11
    09:07:35

    16 0

    ~Arteks,

    "Plastikowe pierdołki" np. wiązki przewodów, elementy wykończenia aut są także używane w "eko" elektrykach, gdzie oprócz tych "pierdołków" dodatkowo jest serce - akumulator. Do tej pory nikt nie wyliczył jeszcze śladu węglowego i energetycznego do produkcji takich aut. Pozyskiwanie metali ziem rzadkich nie należy do energooszczędnych tak samo nie można się dowiedzieć o eko recyklingu i energii na to potrzebnej... Albo będzie tak jak z obecnymi kartami pojazdu, za które właściciel będzie musiał zapłacić schowaną opłatę recyklingową?
    Podobna sytuacja już zaczyna być problemem z utylizacją wiatraków. Nikt nie przedstawił powyższych obliczeń; by nie było tak, że epoksydowe śmigła wiatraków staną się elementami dekoracyjnymi miast i lasów. A może Niemcy otworzą nowy biznes na Ukrainie i tam będą wozić te śmieci? Przecież coś za coś. 5000 hełmów i DDR-owskie muzealne wyposażenie wojskowe przekazane Ukrainie do czegoś zobowiązuje.

    ~Arteks, 10 miejsce jest dobre, gdy patrzymy z perspektywy 100, ale Rybnik był kiedyś 2-im miastem w RP. A radość, że inne miasta jeszcze bardziej likwidują drzewa to radość dinozaura, który nie został trafiony kamieniem przez homoida.
    Z pozycji na rankingach cieszą się tylko urzędnicy, wmawiając sobie skuteczność ich działań. Inna sprawa, że te rankingi są tworzone przez innych urzędników i oceniane przez urzędników wraz z ich lokalnymi "oligarchami". Nie wspomnę już o innych inicjatywach rankingowych, gdzie ordynarnie za "nagrodę" trzeba zapłacić. W Rybniku mamy tego przykład choć nie dotyczy zieleni bo dotyczy on autopromocji i pustki....

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5261