zamknij

Wiadomości

Zbliża się rewolucja na A1 i A4? Autostrady będą multimedialne

2021-07-06, Autor: 

Już w niedalekiej przyszłości jadąc autostradami A1 i A4 będziemy wiedzieli, czy ktoś jedzie „pod prąd”, ile miejsc znajduje się na MOP-ach, jakie warunki panują na drogach, itp. GDDKiA podpisał umowę, która obejmuje zaprojektowanie, wdrożenie i uruchomienie systemu zarządzania ruchem na drogach A1, A4, S1 i DK1 w woj. śląskim oraz Centrum Zarządzania Ruchem w Zabrzu Kończycach.

Reklama

Prace powierzono hiszpańskiej firmie Alumbrados Viarios Sociedad Anonima S.A., która jest również wykonawcą Centralnego Projektu Wdrożeniowego. Wartość zamówienia podstawowego wynosi 272,8 mln zł. Wykonawca ma 28 miesięcy (840 dni) na jego realizację.

System zarządzania ruchem na autostradach - co zyskają kierowcy

Jak tłumaczy Marek Prusak, rzecznik katowickiego Oddziału GDDKiA, głównym celem projektu jest wsparcie użytkowników dróg.

- Gotowy system poinformuje o warunkach ruchu i utrudnieniach, wyznaczy dynamicznie objazd i ostrzeże przed pojazdem poruszającym się „pod prąd”. System wyznaczy też optymalną prędkość oraz poinformuje o zajętości miejsc parkingowych na MOP-ach. Będzie również wsparciem w egzekwowaniu odpowiedniego standardu utrzymania drogi oraz wyposaży GDDKiA w odpowiednie narzędzia do lepszego ewidencjonowania i zarządzania majątkiem – wymienia Marek Prusak.

To wszystko ma przełożyć się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży.

Na inwestycję składać się będzie budowa Centrum Zarządzania Ruchem zlokalizowanego w zabrzańskiej dzielnicy Kończyce oraz rozmieszczone w pasie drogowym urządzenia służące m.in. do zarządzania ruchem oraz przekazywania na bieżąco aktualnych informacji kierowcom.

Infrastruktura systemu zarządzania ruchem – co się znajdzie na drogach

Do pobierania danych o sytuacji na drogach wykorzystane będą:

- stacje pomiarowe ruchu drogowego,
- kamery,
- urządzenia do pomiaru czasu przejazdu,
- stacje meteorologiczne.

Informowaniu kierujących o sytuacji na drogach służyć będą:

- znaki zmiennej treści,
- znaki wskazujące trasy objazdu,
- urządzenia do nadawania komunikatów radiowych CB oraz zapewniające łączność kierowców z operatorem Centrum Zarządzania Ruchem.

W sumie na system zarządzania ruchem w województwie śląskim będzie się składać:

- około 240 znaków zmiennej treści,
- 13 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez radia CB,
- około 130 kamer do podglądu sytuacji na drogach,
- 19 stacji pogodowych do zbierania danych pogodowych,
- 13 stacji ciągłego liczenia pojazdów, aby pozyskiwać informacje o ruchu (natężenie ruchu, płynność ruchu),
- 330 innego typu urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, pojazd jadący pod prąd,
- 27 zestawów urządzeń służących pomiarowi czasu przejazdu z punktu A do punktu B.

Jak dowiadujemy się w GDDKiA, realizacja tej inwestycji jest niezbędna dla utworzenia spójnego systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych w Polsce. Zakres terytorialny projektu związany jest głównie z przebiegiem korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Adriatyckie - Morze Bałtyckie i obejmuje w przybliżeniu 1100 km dróg, co stanowi ok. 28 proc. długości sieci bazowej TEN-T na obszarze Polski.

---

Projekt pn. Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - Etap I uzyskał dofinansowanie, w kwocie ponad 123 mln euro, ze środków unijnych w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Jest on prowadzony pod nadzorem Komisji Europejskiej poprzez agencję wykonawczą CINEA. Na poziomie krajowym nadzór sprawuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Oceń publikację: + 1 + 22 - 1 - 9

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (3):
  • ~Cieśla 2021-07-06
    10:59:46

    15 3

    Niesamowicie to drogie. W przeliczeniu wykonawca będzie dostawał ponad 300 tysięcy dziennie.

  • ~ 2021-07-06
    11:51:55

    41 3

    A czy ten system poinformuje o pofałdowanym asfalcie na A 1 żeby dało rade zawczasu zwolnić?

  • ~etet 2021-07-06
    15:50:03

    12 3

    A o pofałdowanym asfalcie nie informują już znaki? Czy standardowo "był znak 80 ale jadę 160 bo przecież szeroka droga".

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5064