Województwo śląskie podpisało z Newagiem umowę na dostawę nowoczesnych składów dla Kolei Śląskich. Wartość zamówionego taboru to 1,3 miliarda złotych. Pierwszy pociąg Impuls II wjedzie na śląskie tory do 30 czerwca 2026 roku.
W ramach zawartej dziś (29 lutego) w hali utrzymania taboru Kolei Śląskich umowy, województwo śląskie zamówiło 26 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) w wersji 4-członowej należące do rodziny Impuls II. Ich wartość to 1,3 mld zł. W cenie uwzględnione są również usługi serwisowe.
Zamawiający przewiduje zakup dodatkowych 4 pojazdów w ramach prawa opcji. Pociągi będą przeznaczone do obsługi pasażerskiego ruchu regionalnego z prędkością do 160 km/h.
Przetarg na dostawę nowego taboru dla Kolei Śląskich został otwarty w marcu 2023 roku. W pierwszym etapie, przeprowadzono analizę złożonych ofert, spośród których jedyną, spełniającą wymogi techniczne i finansowe, przedstawiła firma Newag.
W połowie listopada, po dokładnej weryfikacji wszystkich niezbędnych dokumentów, Koleje Śląskie ogłosiły wybór oferty Newagu jako najkorzystniejszej, pomimo że jej wartość nieznacznie przekraczała pierwotnie zakładany budżet - przypomina portal katowice24.info.
Zamówienie jest największym zakupem taborowym dla Kolei Śląskich od lat.
Przypomnijmy, że w miniony poniedziałek (26 lutego) Koleje Śląskie podpisały inną umowę - na rozbudowę zaplecza technicznego. Doposażenie przestrzeni przy ul. Raciborskiej w Katowicach pochłonie prawie 48 mln zł i potrwa dwa lata <<Gigantyczna inwestycja Kolei Śląskich. Spółka rozbuduje swoją bazę w Katowicach>>.
Pojazdy, które dostarczy firma Newag, będą przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami, włącznie z wyposażeniem w pętlę indukcyjną dla osób słabosłyszących. Dodatkowo, producent przewiduje stworzenie w składach strefy rodzinnej poprzez zabudowę stolika z motywami edukacyjnymi, grą planszową lub ekranem interaktywnym oraz możliwość przewozu co najmniej 6 rowerów.
– Dostawa pierwszego EZT wraz z pakietem naprawczym powinna odbyć się nie później niż do 30 czerwca 2026 roku. Pozostałe 25 sztuk EZT będziemy odbierać po 2 sztuki miesięcznie Dla nas istotne jest też to, że mamy w umowie zapewniony pełny serwis tych składów – mówił Patryk Świrski, prezes zarządu Kolei Śląskich.
Newag, firma z Nowego Sącza, jest wiodącym polskim producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra.
Tagi: koleje śląskie inwestycje, tabor Koleje Śląskie, zaplecze techniczne koleje śląskie, koleje Śląsk, Newag
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Jest pozwolenie na budowę. Handel przy ul. Żorskiej w końcu ma odżyć (wizualizacje)
+211 / -43Lokalna edycja globalnego konkursu IT!
+13 / -0ZUS: spadła liczba cudzoziemców. Widać to w obszarze obsługiwanym przez Rybnik
+12 / -3"Wzrost we wszystkich kluczowych pozycjach". Digitree Group oszacowała dane finansowe za 2023 rok
+3 / -4Import węgla zablokowany. Normy zapasów przekraczają 200 proc.
+19 / -27Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Arteks 2024-03-01
11:32:58
Gdyby nie zdrada Kałuży i przejęcie władzy w województwie przez PiS to kontrakt na zamówienie składów mógł być podpisany już... 2-3 lata temu, a nowy tabor byłby obecnie w ruchu. Dzięki czemu można byłoby uruchamiać więcej pociągów i formować dłuższe składy oraz unikać tłoku w składach. Zawsze jak PO jest u władzy w województwie to załatwia ważne dla regionu sprawy. Jak u władzy był PiS mieliśmy stagnację i ubezwłasnowolnienie marszałka który musiał się o wszystko pytać Nowogrodzkiej. PiS kojarzy się też z niekompetencję kadr i wciskaniem swoich bez względu na kompetencje. Przykładowo w czasach PiS Koleje Śląskie otrzymały nakaz zatrudnienia córki europoseł Kloc...
~Francik049 2024-03-01
16:12:33
po ostatniej aferze gdzie tabor produkcji Newagu w "cudowny" sposób samoistnie się unieruchamiał, wybór dostawcy i jego pozycja na rynku nie niczego dobrego nie gwarantuje
o całości można poczytać chociażby tu:
https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/o-trzech-takich-co-zhakowali-prawdziwy-pociag-a-nawet-30-pociagow/
oraz na portalu branżowym:
https://www.rynek-kolejowy.pl/watki/newag.html