"Demograficzna zima" stawia wiele wyzwań przed rynkiem pracy. Społeczeństwo wyraźnie się starzeje, a Polska pod względem wykorzystania potencjału osób powyżej 55 roku życia plasuje się na 32. miejscu w krajach OECD według "Golden Age Index". To trzecia pozycja od końca. Co tracimy na tym, że starsze pokolenie nie jest tak aktywne zawodowo jak młodsze?
Od 2013 roku przyrost naturalny w Polsce jest ujemny, co sprawiło, że struktura społeczna i zawodowa kraju zmieniła się. Według danych Eurostatu mediana wieku wzrosła w latach 2012-2022 o 3,5 roku, a współczynnik obciążenia osobami starszymi aż o 9,6 p.p. Obecnie co 5. Polak ma więcej niż 60 lat., a w 2030 roku mediana wieku w Polsce będzie wynosiła 46 lat.
Stopniowo zmniejsza się odsetek osób pracujących – w wieku produkcyjnym przy wzroście liczby tych, w wieku poprodukcyjnym – generujących wydatki socjalne.
Mimo inicjatyw promujących różnorodność, nadal bardziej docenia się "młode, dynamiczne zespoły" niż te różnorodne, wśród których istotne miejsce zajmują przedstawiciele starszego pokolenia. Sytuacja ma odzwierciedlenie w danych. Wskaźnik zatrudnienia seniorów w Polsce (8,9%) co prawda rośnie, jednak wciąż jest niższy niż średnia UE (10%). Dla porównania: w Estonii wynosi on 28%, w Szwecji 19,2%. Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, że 8% spośród polskich 60-latków czuje się dyskryminowanych ze względu na wiek. Dla porównania w grupie badanych w wieku 40+ o takich odczuciach mówi 3% respondentów.
Pojęcie "silvers" określa osoby 50+, które chcą być aktywne zawodowo, charakteryzyją się witalnością, wysokimi kompetencjami i potrzebą rozwoju. Jest swego rodzaju przeciwieństwem określenia „boomer”, które pierwotnie było nazwą pokolenia urodzonego urodzonego w czasie wyżu demograficznego (1946-1964), jednak z czasem zyskało potoczne znaczenie osoby starszej, mającej trudności w odnalezieniu się w realiach współczesności.
Silversi mają niewiele wspólnego z osobami 50+ we wcześniejszych latach. Charakteryzuje ich lepsza znajomość nowych technologii, a także mediów społecznościowych, chęć poznawania i uczenia się. Mają znacznie stabilniejszą sytuację finansową niż seniorzy z poprzednich generacji, dzięki temu spędzają czas aktywniej: więcej podróżują, chętniej uprawiają sporty.
W badaniu towarzyszącym raportowi "Pokolenia na polskim rynku pracy" Grafton Recruitment zapytał pracodawców, jak odbierają pracowników 50+.
Okazało się, że ci postrzegani są przede wszystkim jako lojalni wobec miejsca pracy (81,63%), sumienni i dokładni (59,18%), a także źle reagujący na zmiany (54%). Baby boomers, zapytani o swoje najmocniejsze strony, wskazali zaś na bogate doświadczenie zawodowe (46,3%), umiejętność pracy w zespole (35,8%), a następnie zdolność przyswajania nowej wiedzy (33,7%). Za istotną uznali również empatię i umiejętność budowania relacji (24,2%).
Dane pokazują więc, że kompetencje silversów mogą wzbogacić dzisiejsze "młode, dynamiczne zespoły", którym niczego – poza wieloletnim doświadczeniem – nie brakuje. Według ekspertki Grafton Recruitment, lista korzyści z zatrudniania pokolenia dzisiejszych 50 i 60-latków jest znacznie bogatsza.
– Zaangażowanie starszego pokolenia w pracę jest ogromne, czego obecnie trudno nie docenić. Silversi mają niezwykle skromne podejście do uznania za pracę, a jednocześnie chcą dzielić się doświadczeniem z młodszymi pokoleniami. To sprawia, że mogą być kluczem w tworzeniu skutecznych zespołów i znacząco przyczynić się do rozwoju kompetencji i budowania pozytywnej kultury pracy – wyjaśnia Ewa Michalska z Grafton Recruitment.
Kompetencje i bogate doświadczenie życiowe oraz zawodowe silversów mogą być również odpowiedzią na potrzeby w zakresie rekrutacji kadry managerskiej. Ich dotychczasowa kariera pozwoliła im na zdobycie różnorodnych umiejętności, takich jak skuteczna komunikacja, umiejętność rozwiązywania problemów oraz zdolność do podejmowania mądrych decyzji opartych na zdobytej wiedzy.
- Pandemia przekształciła modele pracy i sposób komunikacji, a sztuczna inteligencja przeobraża stanowiska i role. W nieustannie ewoluującej rzeczywistości przedsiębiorstwa stanęły przed wyzwaniem wyłonienia liderów nowego typu. W dobie dynamicznych zmian, paradoksalnie, coraz bardziej istotne stają się kompetencje społeczne, a nie wiek. Musimy pamiętać, że w centrum postępujących transformacji pozostaje człowiek, który nadaje im kierunek. Rola managerów odpowiadających za wprowadzeniem zmian w organizacji wymaga doświadczenia w pracy z ludźmi i wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej. Prawdziwy lider potrafi wykazać się empatią: aktywnie słuchać, wyjaśniać i reagować na bieżące problem – komentuje Paweł Prociak, Dyrektor Zarządzający Wyser.
Silversi są często postrzegani jako stabilni, lojalni i posiadający silne wartości, co przekłada się na zdolność do budowania trwałych relacji z zespołem. Ich umiejętność przystosowywania się do zmian, połączona z umiejętnością mentoringu, sprawia, że „srebrni managerowie” są wartościowym aktywum dla organizacji, które dążą do zrównoważonego rozwoju i efektywnego zarządzania.
Eksperci wskazują, że nie tylko wiedza, doświadczenie i etyka pracy starszych kandydatów powinny skłonić pracodawców do zatrudniania osób powyżej 50 roku życia. Dane mówią jasno: zbliża się moment, w którym to silversów będzie na rynku pracy najwięcej. Jak przygotować się do nadchodzących zmian?
– Jednym z kluczowych rozwiązań pogłębiającego się niedoboru pracowników jest wdrażanie polityki różnorodności w firmach i aktywizacja starszego pokolenia na dużo większą skalę niż obecnie. Warto pamiętać, że 50+ to nie tylko rosnąca grupa, ale wbrew utartym opiniom – nadal otwarta na wyzwania zawodowe, mająca wartościowe doświadczenia, którymi chce się dzielić społeczność – podsumowuje Anna Wesołowska z Gi Group Poland S.A.
Materiał oryginalny: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,ok-boomer-polska-trzecia-od-konca-w-rankingu-pracujacych-silversow,wia5-3-9668.html
Tagi: pokolenie silver, emeryci pracujący, rynek pracy w Polsce, dzień dziadka 2024, dzień babci 2024, pokolenie silwver na polskim rynku pracy
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Co z tym nadzorem korporacyjnym i audytem wewnętrznym? Uniwersytet Ekonomiczny zaprasza na konferencję
+6 / -0Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+3 / -0"Grillowych" promocji jak na lekarstwo. Zakupy przed majówką nie będą tanie
+3 / -7Rewolucja w kilometrówce? Rząd chce włączyć elektryki i samochody hybrydowe
+2 / -11MAP ujawnia dramatyczną sytuację Poczty Polskiej. "Przekazana w tragicznym stanie"
+15 / -43Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~jacek_ligota 2024-01-22
09:32:48
Co to za slowo "silversów" - jesli chcecie odmieniac to uzyjcie slowa "senior", ktore jest w naszym slowniku. Angielskich terminow nie odmieniajcie bo brzmi to dziwnie.
~Moneta 2024-01-22
11:07:27
@jacek_ligota
100% racji.
To zwykle osoby, ktore slabo posluguja sie angielskim na sile uzywaja anglicyzmow z d..y w polszczyznie.
Dodam, ze mnie osobiscie odpala uzywanie "mail" w znaczeniu "e-mail" - 2 zupelnie rozne rzeczy. "dowiezc" w znaczeniu wywiazac sie (doslowna kalka z amerykanizmu to deliver) i mobbing, ktory nie oznacza znecania sie kogos nad innym w pracy tylko znecania sie wszystkich nad jednym a poza tym sie go prawie wogole po angielsku nie uzywa bo sa na to terminy harrasement czy bullying.
~Francik049 2024-01-22
11:39:39
"Lubię śpiewać zagranicznie bo to zawsze zabrzmi ślicznie" śpiewał przed laty w czasach swojej świetności z dużym sarkazmem jeszcze wtedy nie poseł Kukuz, nie wszyscy zrozumieli wtedy ironię i wprowadzili tą zasadę w różne dziedziny życia i widać stan ten trwa do dzisiaj
~truman20 2024-01-22
14:57:03
~jacek_ligota - oni o tym doskonale wiedzą, ale bardziej od rzetelności liczy się klikalność. Coraz więcej tytułów niejasnych, niejednoznacznych, budzących irytacje lub straszących czymś, wtedy ludzie klikają na potęgę a gówniane reklamy się wyświetlają (dlatego warto mieć blokera reklam). Kiedyś mówiło się: "nie rób z gęby d...py", teraz w "dziennikarstwie" jest to na porządku dziennym. Przykład dzisiejszego artykułu o mieszkańcach pewnej dzielnicy z zimnymi kaloryferami. Trzeba wejść a artykuł, przesunąć stos reklam (dlatego warto mieć blokera reklam), żeby dowiedzieć się, że nie chodzi o twoją dzielnicę...