zamknij

Kultura, rozrywka i edukacja

Trochę filozofii w ekologii

2008-11-06, Autor: 
Wśród laureatów XVIII Ogólnopolskiego Konkursu Ekologicznego nie zabrakło uczniów rybnickich szkół. Pierwsze miejsce w kategorii literacko-filozoficznej zajęła Agata Błaszczyk z I LO im. Powstańców Śl.

Reklama

Konkurs zorganizowany przez Centrum Edukacji Ekologicznej Pałacu Młodzieży w Katowicach oraz Stowarzyszenie Ekologiczne „Głos Natury” adresowany był, wzorem poprzednich edycji, do uczniów szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. Udział w konkursie polegał na samodzielnym i indywidualnym napisaniu pracy na jeden z proponowanych w regulaminie tematów. Tematy były podzielone na cztery kategorie: naukowo-badawczą, reporterską, literacko-filozoficzną oraz edukację ekologiczną.

 

Na tegoroczny XVIII Ogólnopolski Konkurs Ekologiczny pod hasłem „Rozwój cywilizacyjny a dziedzictwo przyrodnicze” – organizowany przez Stowarzyszenie Ekologiczne „Głos Natury” oraz Centrum Edukacji Ekologicznej Pałacu Młodzieży w Katowicach przy współudziale Uniwersytetu Śląskiego – wpłynęły aż 273 prace z gimnazjów (53) i szkół ponadgimnazjalnych (220) z całego kraju. Komisja Konkursowa – rozpatrzywszy oba typy szkół łącznie – zaprosiła 41 autorów na seminarium podsumowujące XVIII edycję: 16 do sesji referatowej i 25 do sesji posterowej.

 

Uczniowie rybnickich szkół znaleźli się w gronie osób zakwalifikowanych do finału.

W sesji referatowej udział wzięli Agata Błaszczyk (laureatka I miejsca w kategorii literacko-filozoficznej) i Jan Kuczera (laureat II miejsca w kategorii prac badawczych) z I Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Śląskich oraz Weronika BałuchLiceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół Urszulańskich, laureatka III miejsca w kategorii prac badawczych. Do finału sesji posterowej zakwalifikowane zostały: Joanna Potera, Anna SzczepanekEwa WałekII Liceum Ogólnokształcącego im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego. Listy gratulacyjne otrzymali: Aleksandra Godula, Marta SpyraFilip SuraI Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Śląskich.

 

Agata Błaszczyk (laureatka I miejsca, uczennica pierwszej klasy I LO) o swojej pracy:

 

Missa pro Natura jest mszą szczególną, ponieważ nie zawiera ona żadnych treści o charakterze ściśle sakralnym. Praca jest kolażem literacko - filozoficznym, w którego skład wchodzą różne formy, od tekstów piosenek czy wierszy, przez fragmenty tekstów Biblijnych, po własne przemyślenia. Powstała na podstawie spotkań z przyrodą ożywioną i nieożywioną, obserwacji zjawisk, analizy problemów społecznych, pogłębiania tematu różnych wersji przewidywanego Końca Świata. Missa porusza różne problemy podzielone tematycznie na rozdziały, które z kolei są zatytułowane nazwami części stałych mszy (tutaj msza występuje jako muzyczna forma wokalno - instrumentalna, która narodziła się w muzyce w epoce średniowiecza. W Kyrie znajdziemy tragiczne w skutkach błędy człowieka. W Glorii - refleksję nad pięknem przyrody, świata zwierzęcego i roślinnego, a także zjawisk fizycznych i optycznych, które czasem dostarczają wielu wrażeń estetycznych. Credo poświęcone jest konfliktowi między kreacjonizmem a ewolucjonizmem, a także problemowi rozwoju cywilizacyjnego. Ostatni rozdział, Dies Irae, to podsumowanie tego, co według naukowców, badaczy kosmosu, klimatologów, religioznawców, wróżbitów czy kulturoznawców czeka naszą cywilizację. Jest to przekrój przez przepowiednie końca świata, prognozy klimatyczno – geologiczne i inne, które zgodnie podają datę Apokalipsy, oscylującą wokół grudnia 2012 roku. Choć ostatni rozdział nie wprowadza zbyt optymistycznego nastroju, samo Ite, missa est, „idźcie i głoście sacrum Ziemi”, zostawi nadzieję na uśmiech.

 

Jan Kuczera (laureat II miejsca, uczeń trzeciej klasy I LO) o swojej pracy:

 

Wpływ gleby mikoryzowej na wzrost i rozwój Modrzewia europejskiego (Larix decidua).

Głównym celem pracy było stwierdzenie, jaki wpływ ma gleba mikoryzowa na szybkość wzrostu i liczbę pędów bocznych oraz rozwój systemu korzeniowego modrzewia europejskiego (Larix decidua). Praca miała charakter doświadczalny, a badania prowadziłem przez 99 dni od maja do września 2007r. Ziemię mikoryzową do mojego doświadczenia otrzymałem ze Szkółki Kontenerowej Nadleśnictwa w Nędzy. Ziemię ogrodową pobrałem z przydomowego ogródka, znajdującego się w dzielnicy Rybnik – Północ, a ziemię leśną i sadzonki modrzewi dostałem ze Szkółki Nadleśnictwa Rybnik. Przez zmieszanie trzech rodzajów ziemi w różnych proporcjach otrzymałem sześć typów podłoża o różnej zawartości ziemi mikoryzowej i ogrodowej. Podczas prowadzenia obserwacji co dwa tygodnie mierzyłem wysokość sadzonek i obserwowałem powstawanie nowych pędów bocznych. Okazało się, że zarówno szybkość wzrostu, jak i liczba pędów bocznych uzależnione są od ilości ziemi mikoryzowej w podłożu. Wynika to z faktu, że w glebie o większej zwartości grzybni system korzeniowy sadzonek rozwijał się znacznie lepiej. Udało mi się stwierdzić, że zjawisko mikoryzy ma znaczny wpływ zarówno na wzrost, jak i rozwój modrzewia europejskiego.

 

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

Obserwuj nasz serwis na:

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak zamierzasz spędzić wakacje 2024?





Oddanych głosów: 330