zamknij

Stanisław Wengerski

Oszustwo w Czarny Piątek

2023-11-24

 

Zapewne, na skutek wielu przykrych doświadczeń z minionych lat, środki masowego przekazu coraz częściej ostrzegają przed informacjami niezgodnymi z prawdą. Sama nazwa „promocja”, podobnie jak wiele innych słów, spowszedniała, i coraz częściej produkt kupiony pod jej szyldem nie okazuje się ani tańszy, ani lepszy. Patrząc na policyjne statystyki, od 2014 roku ilość oszustw popełnianych na podstawie art. 286 prawie zawsze przekraczała 100 tys. przypadków. Nie znalazłem danych, jaki procent z nich jest związany z „Black Friday”. Ten dzień ogólnych zakupów byłby świetnym pretekstem do rekomendowania podróży transportem zbiorowym lub informowania o promocjach w przejazdach.

 

 

 

Wiem, że wiele osób czeka na informacje dotyczące promocji na zakup biletów okresowych komunikacji miejskiej na karty „Rybnika”. Aby nie mieć na sumieniu osób, które po tej informacji złożyły wnioski o kartę, należą się wyjaśnienia. W ramach działalności „Fundacji 1300 gramów”, zapytaliśmy odpowiednią według nas instytucję między innymi o następujące sprawy:

Od kiedy można kupić bilety, o których mowa w Załączniku do zarządzenia nr 807/2023 Prezydenta Miasta Rybnika z dnia 24 października 2023 r.? Czy będą one dostępne na wszystkich obecnych nośnikach, jak e-Karta i aplikacja zbiletem.pl?

Rąbek tajemnicy został uchylony we fragmencie zdania znajdującego się w piśmie o znaku KMR.Z.279.2023.W., pochodzącym od Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o., cytuję: „(…) szczegółowe informacje na temat zakupu biletów dla posiadaczy ważnej karty „Rybka”, jak i rodzaju nośnika, zostaną wkrótce podane do publicznej wiadomości, w tym zamieszczone na stronie internetowej spółki pod adresem: https://kmr.rybnik.pl;”  Nie wiem, gdzie i do kogo jeszcze skierowana została ta informacja, ale czuję się w obowiązku przekazać wszystkim zainteresowanym, że na chwilę obecną strona internetowa spółki znajduje się pod adresem: https://km.rybnik.pl. Niestety ten sam błąd został powtórzony w piśmie KM.7240.50.2023, które trafiło do Fundacji z Urzędu Miasta. Prawda, że trudno sobie wyobrazić taką sytuację? Po interwencji Fundacji właśnie na tej stronie zostało już poprawionych wiele informacji, inne nadal czekają na korektę.

Z przykrością zauważam, że coraz mniejszą wagę przykłada się do tego, co i w jaki sposób jest publikowane w urzędowych dokumentach lub mediach. Do niedawna często parodiowano tzw. „paski” pojawiające się w jednym z serwisów informacyjnych. Źródeł do tworzenia memów jest znacznie więcej. Czasem odnoszę wrażenie, że więcej prawdy i odpowiedzialności znajdziemy w wydawanych przez markety tak zwanych gazetkach promocyjnych, niż w tekstach, nad którymi kontrolę powinny mieć jednostki działające w strukturach miasta.

Wracając jednak do tematu tytułowego: koniecznie sprawdzajcie, co i w jaki sposób jest napisane! Informacje typu „-10%”, „free”, „sale”, „Happy Hour”, „1 zł” są często frazesami mającymi na celu jedynie przyciągnięcie naszej uwagi. Zanim podejdziemy do kasy lub użyjemy przycisku „kup”, warto sprawdzić, jakie są wszystkie warunki zakupu. Niska cena nie oznacza też, że dana rzecz jest nam w ogóle potrzebna. Sprawdzajcie, czy strony internetowe z których korzystacie mają bezpieczne połącznia. Dostępne są również różnego rodzaju poradniki, napisane w przystępnej formie, jak nie ulec zakupowej gorączce. Od początku roku przedsiębiorcy, którzy informują o obniżce ceny towaru lub usługi, mają obowiązek podawać najniższą cenę z 30 dni przed obniżką.

Jeśli mamy wątpliwości co do tego, w jaki sposób dana informacja została przekazana, a towar lub usługa nie spełnia naszych oczekiwań, można skontaktować się z:

  • Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów
  • Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów

Zróbmy wszystko, by ilość oszustw w Polsce i w Rybniku już od tego piątku i w kolejnych latach była jak najmniejsza, a nawet równa zeru.

Dla przykładu oszustwa fotograficznego posłużyłem się w miniaturze własnym wizerunkiem. Czy uwierzycie, że stałem dziś obok Burmistrza Webera?

A jak Wam poszło dziś na promocjach?

 

 

 

 


Chciałbyś pisać bloga? Napisz do nas: [email protected]

Stanisław Wengerski

Stanisław Wengerski

Od ponad 30 lat współpracuje z różnego typu instytucjami poza i samorządowymi, oraz różnej wielkości, wielu branż, firmami komercyjnymi. Jego zainteresowania koncentrują się na człowieku, nauce, technologii oraz metodach jej optymalnego zastosowania.

Redakcja Rybnik.com.pl nie odpowiada za treści oraz materiały publikowane przez użytkowników platformy blogowej. Treści i materiały publikowane przez Użytkowników stanowią prywatne opinie Użytkowników, za których publikacje Redakcja nie ponosi odpowiedzialności.

Oceń publikację: + 1 + 0 - 1 - 0

 

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.