zamknij

Wiadomości

„Pan mieszka na Teneryfie”, „a pan nie ma rodziny”. Pytania, odpowiedzi i riposty kandydatów były ostre

2024-03-21, Autor: 

Wracamy do wczorajszej debaty kandydatów na prezydenta Rybnika. Kolejna część spotkania polegała na przepytywaniu się osób aspirujących na najwyższy „stołek” w UM Rybnika. Nie zabrakło emocji. Piotr Kuczera zapytał się Tomasza Pruszczyńskiego, ile czasu spędza na Teneryfie. Ten nie był mu dłużny i wytknął bezdzietność. Z kolei Andrzej Sączek postanowił nie zadawać pytania włodarzowi miasta.

Reklama

Pan mieszka na Teneryfie, „a pan nie ma rodziny”

Relację z pierwszej części debaty możecie przeczytać w poprzednim artykule »Za nami debata kandydatów na prezydenta Rybnika. Jaką mają wizję na miasto? (zdjęcia)«

Część druga spotkania polegała na wzajemnym przepytywaniu się Piotra Kuczery, Tomasza Pruszczyńskiego, Andrzeja Sączka i Krzysztofa Kazka.

Pierwszy pytania zaczął zadawać prezydent Rybnika.

Pytanie oczywiste, bo mieszkańcy się pytają. Ile czasu jest pan w Rybniku, ile na Tenerfie. Czy to będzie problem w potencjalnym zarządzaniu miastem? - zwrócił się do swojego sąsiada przy mikrofonie.

Lider Lepszego Rybnika oznajmił, że odpowiedź będzie bardzo prosta.

Jestem rybniczaninem, urodziłem się w Rybniku i mieszkam w Rybniku, płacę podatki w Rybniku. Moi synowie chodzą aktualnie na Teneryfie do szkoły. Tak mi się życie ułożyło, że stać nas na drugi dom na Teneryfie. Jasno zadeklarowałem, że jak wygram wybory prezydenckie, będę w 100 procentach mieszkał w Rybniku. To jest oczywiste, nie można zarządzać miastem zdalnie – wyjaśnił.

Tomasz Pruszczyński postanowił „odbić piłeczkę” w stronę Piotra Kuczery.

Akurat pan prezydent nie ma rodziny i dzieci, może tego nie rozumieć. Dla mnie bardzo ważne jest to, żeby dzieci wychować, a każdy rodzic wie, co dziecku dać: otwartość na świat i języki, to teraz spełniamy. Fajnie, że to się dzieje. Jak wygram wybory, będę mieszkał w Rybniku. Myślę, że wątpliwości pana prezydenta rozwiałem – zakończył.

Piotr Kuczera skwitował słowa oponenta: warto się upewnić.

Następny w kolejce do zadania pytania był Andrzej Sączek.

Mówi pan o strefach ekonomicznych w swoim programie, o przestrzeni dla przedsiębiorców i inwestorów. Gdzie konkretnie widzi pan tereny pod tego typu działania? - zwrócił się do kandydata PiS.

Ten odparł, że na pewno takie tereny widzi w tym miejscu, z którego przed tygodniami zrezygnowało Panattoni.

Mam na myśli wszystkie rekultywowane tereny górnicze. Chodzi o współpracę z prezesem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To są działania, które należy podjąć po to, żeby w Rybniku prowadzić działalność inwestycyjną. Specjalna strefa ekonomiczna to nie tylko lokalizacja to zbiór działań podjętych, różnego rodzaju rozwiązań koncepcyjnych, strategicznych, żeby można było biznes prowadzić w sposób skoordynowany, rozwojowy, holistycznie dla miasta Rybnika – odparł.

Tu Piotr Kuczera był już bardziej pewny siebie. Oznajmił, że Andrzej Sączek nic nowego nie powiedział, bo miasto prowadzi już taką politykę.


Tomasz Pruszczyński/Fot. bf

Ostatni w kolejce był Krzysztof Kazek. Piotr Kuczera był ciekaw, czy kandydat BSR-u wie, ile kosztowały występy gwiazd na stadionie miejskim w Rybniku. Zapytał, czy szacował o jakich pieniądzach mowa. Konkurent prezydenta nie odpowiedział wprost.

To jest możliwe dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu. Są różnego rodzaju firmy, które realizują przy współpracy samorządami. Jeżeli innym miastom w naszym kraju udaje się takie coś zrobić i w naszym mieście były realizowane takie projekty, to wydaje mi się możliwe. Dlaczego koncerty? Przyciągają inwestorów, ludzi. Chcemy, żeby nie tylko przyjechali na sam koncert, ale można zorganizować różnego rodzaju eventy, imprezy towarzyszące dla miasta. Nas na to stać, mamy bazę hotelową, mamy gdzie tych ludzi ugościć. Natomiast jeśli chodzi o finanse, konstruowałem budżety obywatelskie i jednym z moich projektów było organizowanie imprezy na stadionie. Więc, przy pomocy miasta i różnych podmiotów da się to zrobić – odparł.

Piotr Kuczera na te słowa odparł, że ostatni koncert Linkin Park kosztował 1,8 mln zł, a utrzymanie Ignacego to 3 mln zł.

Chciałbym wiedzieć o czym mówimy, bo w tej debacie jest wiele niedopowiedzeń, które mają skutki finansowe potężne – zaznaczył.

Czy prezydentowi nie jest gańba dorabiać w Gliwicach?

Swoją pulę pytań zaczął wykorzystywać Tomasz Pruszczyński. Zapytał się Andrzeja Sączka o jego aktywność w radzie miasta.

Jest pan radnym pięć lat. Patrzę na pana głosowania, to albo się pan „wstrzymuje” albo jest „na tak”. Dlaczego pan nie był skuteczny? Dlaczego pan teraz będzie skuteczny, jak pan będzie prezydentem?

- Jestem radnym opozycyjnym, a branżowe centrum umiejętności po konsultacjach z ministrem właściwym będzie oddawane we wrześniu w Rybniku. To dzięki mnie ta koncepcja zawita do Rybnika i potwierdzi to po naszych rozmowach dyrektor Zespołu Szkół Technicznych – odparł Andrzej Sączek.

Dodał, że mimo zasiadania w opozycji, jest skuteczny. Podał przykład budowy kanalizacji w Chwałęcicach.

Myślę, że jak będę prezydentem kanalizacja trafi do Stodół, Grabowni i dokończona zostanie w Chwałęcicach. Jestem skuteczny, panie Tomku – odparł kandydat.

Tomasz Pruszczyński miał jednak ripostę.

Głosował pan za budżetem miasta albo się wstrzymywał. Podobnie z absolutorium. Pan popiera pana prezydenta Kuczerę w swoich głosowaniach. Taka opozycja, radni nieporadni – skwitował.


Krzysztof Kazek/Fot. bf

Jako następny pytanie usłyszał Krzysztof Kazek. Pochwalił lidera BSR-u za organizację w Radzie Dzielnicy Zamysłów.

Miło się słuchało pana odnośnie tego co pan zrobił w radzie dzielnicy. Patrzę na pana program, to pan jest bardzo szczegółowy i pan bardzo fajne rzeczy mówi. Pytanie, czy pan jest w stanie pociągnąć miasto jako wizjoner? Człowiek, który ma wizję, a nie tylko patrzy tu i teraz w swojej dzielnicy? - zapytał Tomasz Pruszczyński.

Krzysztof Kazek zaznaczył, że hasłem BSR-u jest być blisko ludzi.

Jestem blisko ludzi od wielu lat, spotykam się z mieszkańcami co najmniej w każdy weekend i rozmawiam o problemach. Ta mądrość nasza jest mądrością nas wszystkich. Jeżeli zbierzemy informacje, to możemy partycypować w pewnych ustaleniach, szukać różnego rodzaju rozwiązać – odparł.

Zdaniem Kazka trzeba zjednoczyć ludzi już w samych dzielnicach. Zauważył też jak ważny jest dobry kanał w przekazie informacji.

Mam na uwadze, chociażby plan zagospodarowania przestrzennego. Mieliśmy z tym wiele problemów. Kiedy byłoby wszystko wyłożone, pełna informacja dla mieszkańców, to dałoby się uniknąć pewnego rodzaju marnowania energii, bo tak to nazywam. Energię wykorzystujmy na rozwój miasta, nie marnujmy jej na to, żeby doszukiwać się problemów. Stwórzmy pewnego rodzaju porozumienie w zakresie pryncypiów dla miasta. To jest moja dewiza – oznajmił.

Pruszczyński nie miał riposty dla kontrkandydata.

Inaczej sytuacja wyglądała już z pytaniem do Piotra Kuczery.

Dwa lata temu dostał pan podwyżkę, dosyć wysoką. Czy nie jest panu gańba, że musi pan dorabiać w spółce miejskiej w Gliwicach, a zatrudnia pan pana prezydenta z Gliwic w Rybniku? Czy to nie jest tak, że mieszkańcy panu zaufali i pan powinien służyć w 100 procentach, ponieważ dostaje pan za to wynagrodzenie? - zapytał.

Prezydent zapewnił zgromadzonych, że służy miastu w 100 procentach.

Myślę, że relacja z Gliwicami jest bardzo dobra. Wymieniamy doświadczenia, jeśli chodzi o spółki. Tam miasto znakomicie sobie poradziło z nimi w ciągu co najmniej ostatnich 20 lat, Rybnik jest bardzo tutaj zapóźniony. Rzeczywiście, jestem w radzie nadzorczej, podobnie jak prezydent Neumann i się z tego cieszę. Ponieważ oni w tych tematach z odpadami są dość daleko i możemy również czerpać z tej skarbnicy. Z punktu widzenia pensji prezydenta, myślę, że biorąc pod uwagę fakt, że dysponuje budżetem ponad 1,5 mld zł i niesamowitą odpowiedzialnością, to myślę, że wielu na tej sali by się zastanowiło czy te pieniądze są tego warte. Nie kładę na to nacisku, lubię wspólny Rybnik – odpowiedział liderowi Lepszego Rybnika.

Reakcja Pruszczyńskiego była szybka.

To w całej Polsce jest swego rodzaju ośmiornica Koalicji Obywatelskiej, która zatrudnia sobie prezydentów w różnych miastach, to się po prostu dzieje wszędzie. Ubolewam nad tym, że pan prezydent nie jest w 100 procentach poświęcony miastu. I to jest słabe. Druga rzecz to jest kwestia taka, że skoro pan się super dogaduje z prezydentem Gliwic, to chociaż byście zrobili połączenie Rybnik – Gliwice – zauważył.

Andrzej Sączek nie uraczył prezydenta pytaniem

Kandydat PiS już na wstępie zaskoczył zgromadzonych. Zapytał się Krzysztofa Kazka, jakby go zarekomendował jako przyszłego prezydenta Rybnika. Jego sąsiad wyglądał z początku na zmieszanego.

Stawia mnie pan w niezręcznej sytuacji. Trudno mi zarekomendować kogoś, z którym toczę bój o prezydenturę. Natomiast powiem panu i każdemu z kandydatów tak: życzyłbym sobie, bez względu na wynik - a trzeba szanować wybór mieszkańców - musimy się skupić nad tym, jak budować, a nie jak dzielić. Stwórzmy wspólny mianownik działań dla tego miasta. Nie dzielmy, stwórzmy wspólnotę. Tak, żeby to miasto mogło się rozwijać, byśmy mogli czuć się dobrze w tym mieście, być dumni, że jesteśmy rybniczankami i rybniczanami. Taka jest moja odpowiedź na pytanie – oznajmił Krzysztof Kazek.


Andrzej Sączek/Fot. bf

Andrzej Sączek zgodził się z nim. Stwierdził, że jego prezydentura będzie prezydenturą otwartych drzwi. Zwrócił się następnie do Tomasza Pruszczyńskiego i tu znów zaskoczenie.

Panie Tomku, jestem prezydentem Rybnika, 8 kwietnia dzwonię do pana i proponuję, w jakich obszarach chciałby pan podjąć ze mną współpracę – wizualizował.

Kandydat z Lepszego Rybnika odparł, że nie będzie on prezydentem, ponieważ będzie druga tura.

Po drugie, podejrzewam, że w drugiej turze spotykam się z aktualnym prezydentem. Żeby była jasność, bardzo szanuję to, co pan mówił. Rybnik potrzebuje dialogu i rozmowy. Bez dwóch zdań, na pewno 22 kwietnia do pana zadzwonię, żeby przedyskutować jak możemy współpracować po wygranych wyborach. I na pewno będziemy współpracowali, bo nie chodzi o to, że miasto jest czyjeś. Miasto jest mieszkańców. O to chodzi w tym wszystkim, żebyśmy żyli w Lepszym Rybniku, który się rozwija, ma pewną dynamikę i ludzie ze sobą rozmawiają. Tego dialogu w ostatnich latach zabrakło – zauważył.

Pochwalił Sączka i Kazka, że z nimi da się porozmawiać, w przeciwieństwie do prezydenta. Przypomniał, że ostatni raz ta sztuka udała się podczas koszenia trawy po licytacji na WOŚP.

Tak naprawdę wcześniej pisał mi SMS, że mogę mu na mejla wysłać jakąś ofertę. Trzeba zmienić Rybnik na pełen dialogu i mogę obiecać, że na pewno 22 kwietnia do panów zadzwonię – oznajmił Pruszczyński.

Wątek kontynuował pytający. Powiedział, że ponowi propozycję 22 kwietnia.

Pięć lat jestem radnym. Zdawałem pytania na radzie miasta, a odpowiedzi były bardzo często szydercze albo ironiczne. Panie Piotrze, nie zadam żadnego pytania, ponieważ wiem, jaka będzie odpowiedź. Niech zabrzmi cisza - zwrócił się Sączek do Kuczery.

Można było odczuć zaskoczenie wśród zebranych. Piotr Kuczera szybko jednak znalazł ripostę.

Jest taka piosenka: „W taką ciszę, wszystkie gwiazdy na niebie policzę”. Niech pan liczy, może się pan doliczy – rzucił.

Prezydent dodał, że jest przeciwnikiem dzielenia stanowisk przed wyborami. Zarzucił, że PiS jest znany z przeszkadzania. Tu zareagowała część widowni.

Nie dam się uciszyć. Z jednej strony mówicie o koncyliacji i dialogu, a z drugiej strony pokazujecie w swoich programach czysty biznes, a nie dobro wspólne rybniczan. Sądzę, że nie tędy droga. Jeżeli mamy rozmawiać, to rozmawiajmy, ale nie biznesowo, ale o wspólnym Rybniku – oznajmił.

Niewzruszony tym Andrzej Sączek obiecał, że nie będzie w żadnej radzie nadzorczej – miejskiej, czy w innym mieście.

„Trzeba się bardziej mobilizować” kontra „kampus padł”

Ostatni pytania zaczął zadawać Krzysztof Kazek. Zapytał Andrzeja Sączka jak chce zadbać o rozwój biznesu w Rybniku. Ten odparł, że przede wszystkim należy współpracować z Katowicką Specjalną Strefą Ekonomiczną.

To jest przede wszystkim współpraca z instytutami naukowo - badawczymi, współpraca z uczelniami, żeby przyciągnąć nowe technologie. Wiem jak to robić, znam rektorów począwszy od Uniwersytetu Ekonomicznego przez Politechnikę Śląską. Trzeba ich po prostu tutaj ściągnąć. Trzeba zaprosić przedsiębiorców na rozmowę i wysłuchać jakie mają pomysły. To nie ja będę miał pomysły, tylko oddam miasto w ręce rybniczan – zapowiedział Sączek.

Dodał, że rybniczanie powinni mieć swobodę w działalności gospodarczej, by mniej płacili za śmieci, a handlarze na targu nie płacili ogromnych pieniędzy za wynajem miejsc.

To jest ta partycypacja i prowadzenia działalności w systemie prywatno - publicznym. To jest super rozwiązanie nawet przy dużych inwestycjach – wyjaśnił.

Krzysztof Kazek nie skorzystał z riposty. Zamiast tego od razu zapytał Tomasza Pruszczyńskiego.

Jest pan biznesmenem, wspomina to pan często, podobnie jak konieczność rozwoju szkolnictwa wyższego w naszym mieście. Jakby pan podszedł do tematu, żeby zaprosić uczelnie wyższe do Rybnika? Jakby pan przekonał rektora jednej i drugiej uczelni, żeby tu przyjechali?

Pruszczyński przyznał, że to kluczowe pytanie dla naszego miasta.

Cały czas mówię, że to jest skandal. Mamy prezydenta nauczyciela, a kampus padł. Jak bym to zrobił? Przede wszystkim stawiałbym na uczelnie techniczne, maksymalnie do licencjata, żeby ściągnąć w specjalistycznych dziedzinach: sztuczna inteligencja, automatyka i robotyka, obrabiarki CNC. Zawody, które dają od razu absolwentom wysoko wykwalifikowanym dosyć mocne miejsca pracy. Takich firm wokół mamy bardzo dużo. Ten ekosystem, który by się stworzył byłby bardzo istotny. Do tego potrzebny byłby akademik w centrum miasta, żeby przyciągnąć ludzi z zewnątrz – wyjaśnił.

Lider Lepszego Rybnika zaznaczył, że zna warszawski rynek i ma kontakty z uczelniami ze stolicy.

Ostatnio mój kolega otwierał całą katedrę sztucznej inteligencji w Koźminskim, także jesteśmy w stanie się z nim skontaktować i takich ludzi do Rybnika przyciągnąć – dodał.


Piotr Kuczera/Fot. bf

Na koniec został Piotr Kuczera. Krzysztof Kazek zapytał się go, jaką ma koncepcje na rady dzielnic, skoro wiele z nich przestało działać.

Co pan chce zrobić, bo z takim hasłem szedł pan na ustach w poprzednich wyborach? - zauważył.

Prezydent odparł, że zamierza trzymać się uchwały rady miasta, która wprowadziła nowy regulamin wyborczy.

Spowodował, że mamy kryterium 10 procent. Myślę, że to nie jest dużo. Jeśli w wyborach samorządowych np. do rady miasta, a przypominam rada dzielnicy jest organem pomocniczym rady miasta, frekwencja jest na poziomie 40-45 proc. To te 10 proc. wcale nie jest tak dużo. Z punktu widzenia tego, co było, to mieliśmy frekwencję jednoprocentową. To oznacza, że na niektórych zebraniach, a na takich byłem, było 16 osób i ta szesnasta deklarowała, że ona na pewno nie wystartuje. Reszta po 16 głosów – wyjaśnił.

Zaznaczył, że rady dzielnic są ważne.

Myślę, że nadejdzie wielki renesans tychże, bo jest wielki żal tam, gdzie ta frekwencja była niższa. Trzeba się bardziej mobilizować, lepiej organizować i będzie renesans rad dzielnic w Rybniku – zaznaczył.

Krzysztof Kazek po raz pierwszy skorzystał z możliwości riposty.

Myślę, że to jest rola miasta, żeby te dzielnice miały swoją niezależność. 10 procent jest dopuszczalne zgodnie z prawem i rada miasta taką uchwałę podjęła. Natomiast jakbyśmy założyli, 50 procent w wyborach prezydenckich? Też by było bardzo ciężko. Jesteśmy zwolennikami zrewidowania tych statutów, które są, ale też wzmocnienia rad dzielnic. W moim programie często podkreślam, żeby dzielnice były samodzielne, ale też skuteczne – podkreślił.

Za nami 2 część debaty. Pozostała jeszcze autoprezentacja kandydatów. Jak oceniacie powyższe wypowiedzi?

Oceń publikację: + 1 + 55 - 1 - 138

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (39):
  • ~ka22 2024-03-21
    18:01:10

    Jedno wiem na pewno, mojego głosu Pruszczynski nie dostanie. Dla polityki zmieni dzieciom szkołę ? Z Teneryfy na Rybnik ?
    A tekst o braku dzieci u Kuczery świadczy o nim jak najgorzej

  • ~Moneta 2024-03-21
    18:09:25

    95 45

    Jestem przeciw Kuczerze ale wytykanie mu orientacji jest wyjatkowo niskie.

  • ~bo0recki84 2024-03-21
    18:32:01

    Mega słabo, Panie Pruszczyński - brak dzieci nie oznacza, że ktoś nie ma rodziny. Czasem po prostu dzieci nie są pisane (coraz częściej) - i często to jest prawdziwa tragedia. Wciąganie tego elementu do kampanii to przejaw desperacji lub psychopatii - ale co kto lubi.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-21
    18:34:51

    61 52

    Zastanawiają mnie wypowiedzi P. Sączka w zakresie szkolnictwa , oraz obecności nauczycieli w jego świcie........
    Jakie ma wsparcie Czarnka ? Który zdobywa corocznie zaszczytny tytuł dzbana roku ? Nauczycieli którzy dostali sowitą pisowską podwyżkę z programu świnia plus ?
    Ludzie nie zostawiajcie spraw przypadkowi i idźcie na wybory. Bo demony tego ugrupowania już chodzą z flagami po rynku i krzyczą

  • ~hub381 2024-03-21
    18:43:08

    35 45

    Zastanawiam się za kandydatami ? PiS odpada już na starcie a pozostali nie wiem nie znam ani też nie wiem co robili ? Jeszcze się zastanowię.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-21
    18:51:46

    20 41

    @hub381. Czyżbyś był miłośnikiem salcesonu ?
    Wydali z NCBRu 70 mln na badanie nad salcesonem.
    Więc jak wygrają , to jest szansa że będzie można również w Rybniku kupić jakiś dobry salceson. Lub jak ktoś woli prestwurst.

  • ~Kwinto 2024-03-21
    18:52:17

    90 40

    Co ma wspólnego prezydentura z posiadaniem dzieci czy rodziny? Tak jak pisałem jakiś czas temu Pruszyński i spółka skupili się na ciągłej krytyce obecnej władzy i teraz jeszcze na pierdołach typu rodzina orientacja i kto z kim leży w łóżku. Jak tak ma wyglądać lepszy Rybnik to ja dziękuję. Moim zdaniem skopaliście sprawę jak PIS w ostatnich wyborach 100% krytyki i 0% konkretów. Kuczera przynajmniej nie ma ciśnienia aby się tutaj tłumaczyć i lansować tak jak wy.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-21
    18:57:16

    37 23

    @Kwinto. Jakby dali jakieś zniżki dla Rybniczan przy kwaterunku w hotelach na kanarach o których godali ?

  • ~Francik049 2024-03-21
    19:01:16

    44 18

    brak argumentów do dyskusji skutkuje wysypem osobistych ataków, najczęściej z d..y tzn z czapy, zupełnie jak u niektórych na tym portalu

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-21
    19:05:12

    31 21

    @Francik 0,49. Bardzo rzadko się z tobą zgadzam.
    Ale trafiłeś tu w sedno. Brak logicznych argumentów powoduje u ciebie wzrost agresji i argumenty , jak to sam kwieciście nazwałeś ,, o d..pie maryny"

  • ~zbik 2024-03-21
    19:32:06

    77 22

    Uwazam ze atak na czyjas rodzine nie powinien miec miejsca a tym bardziej publicznie.

  • ~Jakub - Mieszkaniec Rybni 2024-03-21
    19:43:16

    68 49

    Osobiście zagłosuje na PiS, rządy Kuczery nie przyniosły za wiele dobrego, Lepszy Rybnik zbyt bardzo atakuje obecnego prezydenta zamiast skupić się na tym co dają. Rad dzielnic nie udało się wybrać wszędzie bo luzie widzieli jak bardzo władza ma ich w poważaniu i, że wybranie rady nic nie zmieni w ich dzielnicy.

  • ~corona 2024-03-21
    19:51:54

    39 20

    Moneta. Orientacji? Rozwiń proszę. Bo coś słyszałem co nieco o jego preferencjach.

  • ~Lu_Ke Sky_Walker 2024-03-21
    20:01:59

    53 80

    PiS to gańba więc nawet nie ma się nad czym zastanawiać. Natomiast na pana Pruszczyńskiego na pewno nie zagłosuję bo zupełnie nie odpowiada mi jego wizja i kierunek zmian. Ten pan robi wszystko żeby dostać się na stołek w UM co widać, słychać i czuć. Tak więc NIE.
    Zatem głosuję za Kuczerą. Nie jest idealny bo takich ludzi nie ma. Ale przynajmniej nie egzotyczny

  • ~Francik049 2024-03-21
    20:02:38

    53 41

    widać po treści większości komentarzy mamy tu zlot ślepo zapatrzonych w swą partię obrońców obecnego prezydenta, pod przewodnictwem najbardziej aktywnego wariata, który swoimi wpisami tylko potwierdza to co napisałem, a teraz na potwierdzenie tego - do minusów

  • ~Francik049 2024-03-21
    20:04:47

    18 16

    wariat do dlatego ciągle piszesz o tym salcesonie ?

  • ~Moneta 2024-03-21
    20:05:22

    65 8

    @corona
    Nie obchodzi mnie wogole. Byl 2 kadencje miernym prezydentem. Administratorem dononan poprzednikow. Ale jesli Pruszczynski mowi o tym, ze nie ma rodziny choc jest zonaty to wbija homofobiczna szpile sugerujac ze nie ma rodziny, albo nie panuje and myslami co jest gorsze. Powinien powiedziec, ze ani moje ani Pana prezydenta dzieci nie mieszkaja w Rybniku za co pan prezydent odpowiada... Byloby jednoznaczne , dwuznaczne I trojznaczne, ale mi nikt nie placi za doradztwo lol... Teoretycznie Pruszczynski jako manager prywatnego businessu, rybnicki entrepreneur bylby idealnym kandydatem, ale widzi mi sie raczej jako ubogi klon Muska. Moze zmienie zdanie, ale poczatki ma przasne.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-21
    20:15:41

    14 23

    @Francik049. O salceson musisz zapytać Stama vel Czerwonego.
    Bo to nie jest byleJaki salceson. Na badania nad nim NCBR wydało 70 mln. Dlatego się zastanawiam czy na świątecznym stole nie położyć chociaż kilku plasterków. Ale Czerwony vel Stam by musiał doradzić , Bo chłop się zna na salcesonie jak mało kto

  • ~kurier 2024-03-21
    20:20:33

    64 10

    Kaczyński też nie ma rodziny no i czy to przeszkadzało zwolennikom PIS?

  • ~stam55 2024-03-21
    21:56:11

    24 25

    Komuchu wariat,manipulujesz słowami jak basenowy joński

  • ~rzyt 2024-03-21
    23:24:03

    52 14

    Jak prezydent-nauczyciel daje nauczycielom 1 pln dodatku motywacyjnego - to co mam myśleć o zadbaniu dla naszych pociech, gdy się nie ma takiego problemu? Wychowanie dziecka do pełnoletności to kwota sięgająca milionów....to więcej niż jakieś fanaberie. O odpowiedzialności nie wspominam.

    Mogę się mylić ale mogę też mieć wątpliwości.

  • ~rosthost1 2024-03-22
    02:25:32

    30 16

    Miłośnik i wyborca Kuczery tak pisał w roku 2011:~hub381
    "Mili wyborcy ! Ktoś wpadł do Rybnika jak szczur do meliny ! Dziś dowiadujemy kto to taki.
    -nie potrafi założyć rodziny,
    .....
    WYBORCO WYBIERAJ ROZSĄDNIE !"
    Historia kołem......

  • ~rosthost1 2024-03-22
    02:46:15

    21 18

    ~kurier pisał nie tak dawno
    "Kolego Rufinie według Kaczyńskiego młode Polki wolą alkohol niż dzieci. A panowie biorą przykład z bezdzietnego Kaczyńskiego. I się wyludniamy." czyli Kuczera idzie po PiS bandzie?

  • ~rosthost1 2024-03-22
    02:53:02

    7 7

    Wpis został usunięty z powodu złamania regulaminu zamieszczania opinii.

  • ~mariusz mewa 2024-03-22
    07:23:35

    37 19

    Orientacja w XXI w. nie powinna być problemem dla kandydata na prezydenta. Geje też powinni mieć prawo zarządzania miastem. Pederaści funkcjonują w wielu obszarach, dlaczego nie w samorządzie? Wytykanie Teneryfy też słabe, co w tym niby nieodpowiedniego?

  • ~exx 2024-03-22
    09:17:54

    26 5

    I ani słowa o SCT. Same lanie wody. Wszyscy wiedzą co zrobić i jak uzdrowić Rybnik. Czekajcie po wyborach. Nagła amnezja pewna!

  • ~eecortez 2024-03-22
    09:43:54

    53 18

    Panie Pruszczyński to było słabe. Pan ma pieniądze, pan ma dom na wyspie, gdzie nie stać mnie nawet na tygodniowe wakacje. Skoro Pan chce wychowywać porządnie swoich synów to jak Pan to zrobi nie będąc z nimi codziennie przez kilka lat? Ja tam wolę poczytać książki, pograć w piłkę lub gry planszowe, porozmawiać. Tego weekendowe wizyty ani rozmowy przez internet nie zastąpią. No ale, może Pan już tak wychowuje swoich synów i dla nich to nie będzie żadna nowość. Do tego wytykanie komuś braku rodziny, dzieci... to już żenada. Nie zna Pan powodów drugiego człowieka, nawet u mnie w rodzinie są przypadki, że ktoś nie ma dzieci (nie może, poronienia). To bardzo przykry temat dla kogoś takiego. Po za tym, niech Pan coś zaoferuje obecnym szarym mieszkańcom Rybnika, którzy żyją z dnia na dzień i poświęcają swój czas na praca-dom-dzieci, a nie tylko młodym wykształconym i biznesmenom, których trzeba zatrzymać lub sprowadzić do Rybnika.

  • ~M 2024-03-22
    10:35:06

    58 1

    Bardzo słaba debata. I nie ma co porównywać jej do innych jeszcze słabszych debat, bo to żaden argument obronny. Osobiste przytyki były całkowicie nie na miejscu, jak i liczne wtrącenia przez Prezydenta Kuczerę i jego sekundantów z Sali. Jeszcze smutniejsze jest to, że debatę zorganizowano w niewielkiej przestrzeni w bibliotece, a na żywo na facebookowym live oglądało ją w szczycie oglądalności 400 osób z małym hakiem. Czyli można powiedzieć, że praktycznie nikt z tych, co pójdą głosować, nie oglądał tej debaty. Prezydent Kuczera mówił, żeby nie obiecywać „co się zrobi”, ale „jak”. Tego „jak” nie było jednak u żadnego z kandydatów. Wszyscy prezentowali festiwal obietnic.

    Pan Sączek, jak było słychać, jest bardzo przywiązany do przemysłu ciężkiego – dni przemysłu ciężkiego są jednak policzone i to ślepa uliczka. Mamy realnie 2 dekady na to, żeby ściągnąć do miasta inwestorów, nowe branże i gałęzie gospodarki i stworzyć prawdziwą strefę ekonomiczną – skoro dało się w Żorach, czy Tychach, to dlaczego nie w Rybniku? Obecny prezydent i jego otoczenie w znacznej mierze przespało 2 kadencje pod kątem pozyskiwania inwestorów. Pojedyncze firmy, które się pojawiły to w większości efekt przypadku. A dla przypomnienia – w mieście mamy komórkę dedykowaną obsłudze inwestorów.

    Pan Kazek wydaje się dobrym mówcą, jednak mógłby merytorycznie odpowiedzieć na zadane mu pytanie o kwotę koncertu, o którą go zapytano.

    Niewątpliwym sukcesem Prezydenta Kuczery jest sukces w walce ze smogiem. Oczywiście nie ma sensu przypisywać mu wszystkich zasług z tego tytułu, bo temat smogu w mieście jako pierwsi podjęli społecznicy, a nie miasto. Niemniej, to miasto podjęło szereg działań (przede wszystkim wymiany źródeł ciepła), które przyczyniły się do tego sukcesu.

    Zgadzam się, że 2 kadencje obecnego prezydenta są wystarczające. Dla zwykłej higieny politycznej, powinna nastąpić zmiana. Najbardziej znamienny przykład to obecność Prezydenta Kuczery w spółce gliwickiej i Prezydenta Gliwic w rybnickiej spółce. A takich przykładów wzajemnej „współpracy” i wymiany osób w spółkach miejskich z jednej linii politycznej jest oczywiście więcej. Na pytanie o tę kwestię Prezydent Kuczera odpowiedział podczas debaty, że bardzo się cieszy z obecności Prezydenta Gliwic w rybnickiej spółce, powołując się na dłuższe doświadczenia Gliwic w prowadzeniu miejskich spółek. Pytanie zatem, co wnosi Pan Kuczera do spółki w Gliwicach, skoro żadnych doświadczeń w tym zakresie nie posiada? Nie wspomnę o jego przygodzie z alkoholem.

    Niestety, problem jest taki, jak zawsze – nie ma kandydata, na którego można byłoby oddać głos z czystym sumieniem. Pan Pruszczyński, który zdaje się mieć największe szanse w rywalizacji z Panem Kuczerą i stojący za nim Lepszy Rybnik prezentują się poniżej oczekiwań, a ich działania wyglądają dość amatorsko (obóz Pana Kuczery nie wypada lepiej, jednak ma za sobą machinę promocyjną miasta, co widać chociażby na ulotkach, które trafiły do skrzynek mieszkańców w ostatnim czasie z podsumowaniem tego, co udało się zrobić, ale też z wizjami, które nie powinny się znaleźć w żadnym podsumowaniu – bo to w końcu wizje, więc to zwykły element propagandy politycznej). Inna sprawa, że mimo dużego sukcesu biznesowego, droga Pana Pruszczyńskiego usłana jest wieloma konfliktami personalnymi, o których można sobie poczytać w archiwach Internetu. A zarządzanie tak dużym organizmem jak miasto, wymaga teamplayera. Nie ma się co jednak oszukiwać, że to Prezydent sprawuje realną władzę, lecz to setki urzędników, którzy od wielu lat pracują w urzędach i często to oni są pomysłodawcami różnych działań i inwestycji, które później na sztandarach niosą prezydenci. Przed wyborcami trudna decyzja, ale zmiana jest dobra.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-22
    12:17:02

    17 5

    Dziwię się że wśród zadających pytań nie było naczelnego komentatora

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-22
    12:22:16

    6 15

    Towarzyszu @stam55. Ciesz się że wypuścili cię już z obserwatorium.
    Przed świętami Twoje doradztwo w dziedzinie salcesonu jest bezcenne .
    Więc na początek. Biały , czy czarny ? I czy musi być z Mikołowa ?

  • ~timnet 2024-03-22
    13:43:13

    33 16

    Pewnie mało kto doscrolluje do dołu żeby przeczytać ten komentarz, ale mimo wszystko napiszę. Zachęcam samemu obejrzeć nagranie z debaty i samemu wyciągnąć wnioski. Nie jestem fanem pana Sączka ale między wierszami powiedział coś, co jest kwintesencją obecnej władzy - ignorancja. Kuczera ze swoją świtą są po prostu bezczelni i wredni w sytuacji kiedy ktoś wytyka im błędy. Jeśli ktoś z mieszkańców miał styczność z panami z PO w tym mieście to doskonale to rozumie. Ci ludzie to są chamy - lepszego określenia nie można na nich znaleźć. Czy uważam że powinni odejść? Zdecydowanie, bo nie jestem ślepy i nie żyje w bańce żeby nie widzieć jak Gliwice czy Żory w ostatnich latach poszły do przodu. A nasz ukochany Rybnik? Inwestycje miejskie za publiczne pieniądze jak Ignacy czy Juliusz które generują dodatkowe koszty obciążające budżet podatników... Sorry ale w pełni zgadzam się z panem Tomaszem Pruszczyńskim. Ściągnijmy do miasta porządny biznes który będzie sponsorował tego typu rzeczy. Na tym trzeba się skupić. Na tym żeby miasto się nie wyludniło. Potrzeba nam w tym mieście gospodarza a nie namiestnika. Dlatego mój głos pójdzie na Pruszczyńskiego.

  • ~Arteks 2024-03-22
    15:14:59

    13 39

    @timnet - przeczytałem cały twój komentarz do końca bo cię szanuję. Przeczytaj mój. Napisałeś że Żory i Gliwice poszły do przodu... Tak samo jak Rybnik. :D Tylko każde miasto ma inne miejsce startu i inne priorytety. Dla Żor budowa bloku na osiedlu i montowni na peryferiach oraz używany Maz - całkowicie wystarczą aby uznać to za rozwój bo... kiedyś było gorzej jak zlikwidowano kopalnię czy Erg. Dla Gliwic wyzwaniem jest ogromne Śródmieście i wiele kamienic w bardzo złym stanie. Co było głównym problemem Rybnika o którym pisał rybnik.com.pl co drugi dzień? Smog!!! To był dla Rybnika główny problem do przezwyciężenia. Nie wiem, wolałbyś budować nową halę widowiskową i oddychać dalej tym smrodem? Inny problem którego praktycznie nie ma w Gliwicach czy Żorach to dzielnice postindustrialne. Ignacy czy os. Południe to po rewitalkach perełki - ale niestety, na to idą ogromne środki. Inni nie muszą tego robić bo nie mają takich obiektów. W Gliwicach teren po Hucie Gliwice zrównano z ziemią. Obwodnica miejska! W Gliwicach też budowano DTŚ ale z budżetu państwa, w Rybniku musimy sporą część inwestycji pokrywać z naszego budżetu. w Żorach zbudowano obwodnicę o parametrach naszej ul. Góreckiego z rondami - więc też nie ma co porównywać. A co do nielubianych muzeów przez Lepszyrybnik to w Rybniku jest 1, w Gliwicach 7, w Żorach 2. Co ty na to? Ignacy i Juliusz to nie są muzea! W Gliwicach i Żorach nie zbudowano miejskiego parkingu wielopoziomowego, a u nas tak, likwidując jednocześnie okropne klepisko. Przerażają cię wydatki na Ignacego, a Lepszyrybnik postuluje bezpłatną komunikację czyli uszczuplenie kasy miasta o 12 mln zł rocznie! Przecież to jest pomysł... małomiasteczkowy. Żadne duże miasto w tym Gliwice nie ma bezpłatnej komunikacji.

  • ~Shark73 2024-03-22
    16:48:59

    41 16

    Im dłużej słucham Pana Pruszczyńskiego i pozostałych członków drużyny Lepszy Rybnik , tym bardziej jestem pewny, że na nich nie zagłosuję.

  • ~quartz111 2024-03-24
    11:20:58

    11 6

    zastanawia mnie jedno: skoro prezydent Rybnika tak wspaniale i rewelacyjnie dogaduje się z prezydentem Rybnika że nawet pomagają sobie nawzajem dodatkowo dorabiać do swoich pensji, to dlaczego przez tyle lat Rybnik nie doczekał się chociaż jednej linii autobusowej łączącej Rybnik z Gliwicami i Katowicami? przecież to nie są takie duże odległości, zwłaszcza Gliwice są położone blisko. W Rybniku od 9 lat nic się nie inwestuje i nie powstają żadne nowe zakłady pracy, bezrobocie jest coraz większe, Rybnik cofa się cywilizacyjnie i komunikacyjnie, nawet z czasami ŚP. Pana Fudalego jest duży regres wstecz; w zapyziałym zarządzanym zaściankowo Rybniku nie ma w ogóle pracy ani widoków na takową, więc puście chociaż po jednej linii autobusowej to ludzie będą sobie jeździli za pracą do Gliwic czy Katowic, skoro w Rybniku widoków na pracę nie ma, bo tu buduje się tylko galerie, muzea i ścieżki rekreacyjne dla rowerzystów; rowerem można jeździć tylko nie ma za co chleba kupić. Zarządzanie Rybnikiem od 9 lat to czyste średniowiecze i czysta groteska kpina, jaja z obywateli, branie pieniędzy za nic, a "nowoczesna" władza uśmiechniętego słoneczka czy tam innego pustego wydrążonego serduszka próbuje chwalić się jakie to ma niby "sukcesy" w zarządzaniu miastem

  • ~Arteks 2024-03-24
    20:41:58

    6 15

    @quartz111 a mnie zastanawia coś innego niż ciebie - że chce się pisać bzdury bez pokrycia które można obalić kilkoma danymi...

    3000 osób więcej dojeżdża do Rybnika niż z niego wyjeżdża za pracą.
    Poziom bezrobocia - 2,9% (niższe niż średnia dla województwa) najniższe od 1990 roku.
    Ilość obcokrajowców złoszonych w ZUS w Rybniku - 20,3 tys. (wzrost rok w rok o 5000 w ciągu zaledwie roku).

    Mamy ogromne zakłady przemysłowe - których nie ma w wielu miastach: chemiczne, górnicze, energetyczne, związane z transportem kolejowym, produkcją maszyn. Mamy też świetnie rozwijające się średnie i małe firmy co widać chociażby w centrum miasta gdzie co chwilę otwiera się nowy biznes gastronomiczny. W tej chwili buduje się huta aluminimum i zakład produkujący dla kolei. Po Katowicach mamy najwięcej salonów samochodowych i to tak luksusowych marek jak Lexus, WV, Porsche, Hyunday itd.

    Jak KAŻDE duże miasto mamy multum instytucji, placówek, spółdzielni, urzędów - które działają tylko w dużych miastach. Mamy co raz więcej z branży IT i usług.

    Trochę statystyk które zabiją każdego malkontenta bo rozwój jest zauważalny:
    Ilość firm 2018 -13506, 2023 - 14669
    Spółki 2018 -1198, 2023 - 1274

    I to się wszystko przekłada na budżet miasta oraz na jego wygląd! Co raz więcej różnych ciekawych budynków powstaje. Rybnik jest jednym z bogatszych miast województwa i jest najbogatszym miastem w ROW. I to są powody do satysfakcji. Rządzenie takim miastem to ogromne możliwości inwestycyjne co też np. widać w w takich inwestycjach jak parking wielopoziomowy, obwodnica dwujezdniowa, rewitalizacja Ignacego. Takie właśnie duże projekty charakteryzują niektóre miasta GOP i Rybnik! W okolicy o czymś takim mogą pomarzyć.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-24
    20:56:55

    6 3

    Czy w Rybniku powstaje huta aluminium ?
    Szaty dżecie z powodu biogazowni , a wpuszczamy wiele większego truciciela ?
    To ma być wytop aluminium , czy tłocznia profili

    Czy aluminium jest szkodliwe dla zdrowia?
    Jego kumulacja w organizmie może powodować: anemię, osteomalację (rozmiękanie kości), zaburzenia wzrostu i rozwoju kości, upośledzenie czynności wątroby, astmę oraz śródmiąższowe zapalenie płuc z ziarniniakami. Istnieją także doniesienia mówiące o istotnym udziale aluminium w powstawaniu nowotworu złośliwego piersi.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-24
    21:00:55

    4 3

    Czy glin jest szkodliwy dla organizmu?
    Glin jest toksyczny dla naszego organizmu. Jego nadmiar może odkładać się w różnych narządach, np. płucach czy mózgu, i być przyczyną pylicy aluminiowej oraz chorób neurodegeneracyjnych.
    Glin jest toksyczny dla naszego organizmu. Jego nadmiar może odkładać się w różnych narządach, np. płucach czy mózgu, i być przyczyną pylicy aluminiowej oraz chorób neurodegeneracyjnych. Jest on szczególnie niebezpieczny dla pacjentów dializowanych ze względu na ryzyko wystąpienia encefalopatii podializowej.
    W jaki sposób glin trafia do organizmu człowieka?
    Człowiek dostarcza glin do organizmu wraz z wodą pitną, pożywieniem, lekami czy kosmetykami. Jony glinu migrują do jedzenia z opakowań aluminiowych. Pierwiastek ten dostaje się do organizmu także drogą oddechową, a jego cząsteczki mają wielkość nie większą niż 5µm. Osobami szczególnie narażonymi na zatrucie glinem są pracownicy przemysłu metalurgicznego, wydobywczego i spawacze.

    Z przewodu pokarmowego glin wchłania się w niewielkim stopniu – do 10%, a do krwi może przechodzić za pomocą białek transportowych.
    Największe zagrożenie występuje u osób chorych poddawanych dializom, ponieważ glin nie jest skutecznie usuwany z aparatów do dializy. Konsekwencją tego jest pojawienie się encefalopatii podializowej, która objawia się drżeniem, zaburzeniem koordynacji ruchowej, ruchami mimowolnymi, a także w głównej mierze demencją. Występowanie tych objawów jest spowodowane uszkodzeniem układu nerwowego oraz odkładaniem się pierwiastka w tkance mózgowej.

  • ~waria(n)t 64" 2024-03-24
    21:02:22

    5 5

    Badania wykazują, że nadmierne odkładanie się glinu w tkankach człowieka ma znaczenie w powstawaniu chorób Parkinsona oraz Alzheimera. Odkładanie się glinu w płucach, który dostał się tam drogą oddechową, jest określane jako Aluminiumlunge.
    Odkładający się pierwiastek tworzy w płucach guzowate, włókniste zmiany, które otrzymały nazwę pylicy aluminiowej. Przyczyny powstania tych zmian nie są do końca poznane. Według badaczy pył glinowy przekształca się w wodorotlenek, który łączy się z białkami tkanki pęcherzyków płucnych, doprowadzając do powstania zgrubień. Pęcherzyki płucne tracą swoją elastyczność – zmiany te mogą doprowadzić do powstania rozedmy płucnej.

  • ~hanys21219 2024-03-25
    08:55:54

    2 1

    Jak kandydat Sączek zostanie prezydentem to czy zwolni się obecnej pracy i poświeci swój czas w pełni dla miasta?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5345