zamknij

Wiadomości

Widzieliśmy z bliska budowę ostatniego rybnickiego odcinka DR Racibórz-Pszczyna. Pojedziemy nią w 2025 (zdjęcia)

2023-11-13, Autor: 

Trwa budowa brakującego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna w granicach miasta Rybnika. Mieliśmy okazję być na placu budowy i zobaczyć jak posuwają się prace, które wykonawca rozpoczął we wrześniu. 

Reklama

Większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna, przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej została oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Odcinek ten, to koszt przeszło 475 mln zł, z czego 290 mln zł to środki z dotacji UE.

- Wiosną 2020 roku mówiono, że nieukończony fragment DR Racibórz-Pszczyna, to droga donikąd. Teraz jesteśmy na placu budowy, który ma długość ponad 4 km i na całej tej długości trwają prace budowlane — mówi Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji UM Rybnika.

Inwestycję realizuje wybrana w przetargu firma Budimex S.A. za kwotę ponad 268 mln zł. Budowa brakujących 4 km Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna na terenie miasta Rybnika, od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej uzyskała dotację z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej kwocie 165 mln zł.

- To największe zadanie inwestycyjne w budżecie na rok 2024. Inwestycja na przeszło 100 mln zł. Mieszkańcy nie do końca wierzyli, że będziemy ten etap drogi realizować. Po oddaniu pierwszego odcinka DR R-P mieszkańcy widzą, że Miasto jest zdeterminowane, aby inwestycję na rybnickim odcinku dokończyć. To jest naturalna obwodnica miasta, która ciągnie się od dzielnicy Niewiadom, do dzielnicy Gotartowice i mieszkańcy pokazują znaczenie tej drogi, wybierając ją, aby przejechać właśnie z Boguszowic, czy Gotartowic w stronę Niewiadomia — mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Rozpoczęta budowa ostatniego odcinka drogi obejmuje:

• bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego

• skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową

• 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła,

• 5 przepustów dla zwierząt.

Prace budowlane na tym odcinku trwają od września. Od ulicy Gruntowej, na potrzeby budowy powstała droga technologiczna biegnąca aż do ulicy Sportowej, czyli do końca rybnickiego odcinka DR. Skrzyżowanie DR z ulicą Krzywoustego to miejsce, w którym wybudowany zostanie wiadukt komunikujący Niedobczyce i Niewiadom z ulicą Raciborską. Rozpoczęła się również budowa węzła na ul. Grota Roweckiego, który będzie łączył istniejący układ komunikacyjny z DR. Na tym 4 km odcinku znajdą się cztery wiadukty, w tym jeden, który przebiegał będzie nad kapliczką przy ulicy Batorego, która jest ważna dla tutejszych mieszkańców. Odcinek DR R-P zakończy rondo przy ulicy Sportowej.

- Na ten moment zaawansowanie prac, to dopiero jakieś 5-10%. Prace rozpoczęliśmy 15 września po uzyskaniu zgód archeologicznych. Została już wykonana rozbiórka 11 budynków, wycinka drzew i krzewów, wykarczowanie całego terenu placu budowy. Rozpoczęte są prace ziemne związane z odhumusowaniem, wymianą gruntu i budowę dróg technologicznych, które niezbędne są do prowadzenia dalszych robót. Obecnie przygotowywane są fronty pod budowę obiektów mostowych. Na ten moment wszystko jest rozwiązywane na bieżąco, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Ilość ekip pracujących na placu budowy zmienia się z dnia na dzień i z tygodnia na tydzień. Obecnie mamy 30 pracowników umysłowych, około 20 jednostek sprzętowych — mówi Marcin Chmielewski, kierownik kontraktu.

Zima nie zatrzyma budowy

Jak podkreślił kierownik budowy, harmonogram prac nie przewiduje przerw w budowie na czas trwania zimy. Do lutego planowane jest wzmocnienie gruntu na całym odcinku budowy.

- Następnie będziemy wykonywać nasypy zbrojone, oczywiście równolegle będą prowadzone prace mostowe. Na bieżąco będzie wykonywany monitoring osiadań, ponieważ budowa w dwóch lokalizacjach jest w szkodach górniczych i musimy na bieżąco to monitorować — wymienia Marcin Chmielewski.

Koszt dokończenia budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia, odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni. Prace budowlane mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2024 roku. Później będą odbywały się odbiory techniczne. Otwarcie ostatniego odcinka DR R-P na terenie Rybnika, planowane jest na wiosnę 2025 roku.

Oceń publikację: + 1 + 73 - 1 - 13

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (6):
  • ~Arteks 2023-11-13
    20:10:04

    16 32

    Jeśli inwestycja jest uzasadniona, wykupy i wywłaszczenia zrobione w sposób atrakcyjny dla właścicieli to nikt nie protestuje. W przypadku CPK zabrakło absolutnie wszystkiego. Od dialogu, przez edukację ludzi o co chodzi z szybkimi kolejami i odpowiednie kwoty odszkodowań po przebieg. Nie można się dziwić ludziom których oburza zniszczenie ładnego przyrodniczego krajobrazu jakim są stawy palowickie.

  • ~Chart13 2023-11-13
    20:35:44

    27 7

    ~Arteks twierdzisz, że wykupy i wywłaszczenia w przypadku Drogi Regionalnej zostały zrobione w sposób atrakcyjny dla właścicieli?

  • ~Maksymilian Popeć 2023-11-13
    21:52:36

    33 12

    Wykup i wywłaszczenie to najmniejszy problem. Problem jest dla tych, którzy zostają z chałupą przy samej drodze lub w jej pobliżu. Problem jest wówczas, gdy jedyny las w pobliżu zostaje przecięty w pół i tym samym staje się całkowicie bezużyteczny. Problem jest, gdy najładniejsze rekreacyjne i spacerowe tereny w okolicy zostają zniszczone na zawsze. Problem jest z drastycznym wzrostem ruchu na drogach dojazdowych przy jednoczesnej totalnej ignorancji tego problemu przez UM i braku jakichkolwiek realnych działań mających ten ruch ucywilizować. Problem jest, bo ta droga to w jeszcze większa zapora o znacznie większej uciążliwości nitka kolejowa która leci przez miasto.

  • ~kurier 2023-11-13
    22:38:58

    16 5

    Myślę że nie będzie problemów. Budimex zna się na budowie autostrad i drog ekspresowych

  • ~Fischer 2023-11-14
    11:04:21

    14 2

    ~Maksymilian Popeć zgoda 100%. Dorzucę jeszcze przyzwyczajenie się do nowego układu komunikacyjnego. Przed P-R do centrum jechałem 7 minut i miałem 2 drogi do wyboru, teraz mam tylko jedną i o tej samej porze co wcześniej zajmuje mi to 20-25 minut. Do ul. Wodzisławskiej mam około 1200 m i nie mam alternatywy, "światła" są ustawione z priorytetem głównej drogi i ... . Według UM atrakcyjność mojej okolicy wzrosła, mieszkam 120m od ekranów akustycznych ale mogłem sprzedać budziki - wstaję około 5:15 a nie muszę :).

  • ~ 2023-11-14
    16:51:26

    4 1

    Kurier
    Mam obawy o jakość. Budimex budował autostradę A1 Pyrzowice - Maciejów, dokładnie ten odcinek, który się pofałdował wskutek pęcznienia materiału użytego do podbudowy...

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jesteś za powstaniem legalnego toru do driftu w Rybniku?




Oddanych głosów: 5401