Artur Soboń jest nowym pełnomocnikiem rządu ds. transformacji spółek energetycznych i górnictwa. Pracę na tym stanowisku rozpoczął 5 września.
Artur Soboń, dotychczas wiceminister aktywów państwowych, o swojej nowej funkcji poinformował na Twitterze:
„No to do pracy. Od wczoraj jako pełnomocnik ds. transformacji spółek energetycznych i górnictwa. Dziękuję Mateuszowi Morawieckiemu i Jackowi Sasinowi. Proszę o pełne wsparcie PiS, Solidarną Polskę, Porozumienie ale też o życzliwość opozycji. To dziś kluczowe wyzwanie dla przyszłości Polski”
Powołanie pełnomocnika ds. transformacji spółek energetycznych i górnictwa pociągnęło za sobą jeszcze jedną zmianę w strukturach rządu. Premier zlikwidował stanowisko pełnomocnika ministra aktywów państwowych ds. restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego. Funkcję tę pełnił od 11 maja 2020 Jonasz Drabek i była to jedna z najbardziej tajemniczych funkcji związanych z górnictwem. Przez ten czas Drabek nie zabierał głosu, publicznie wypowiadał się jego szef – Jacek Sasin.
Z kolei nowy pełnomocnik ma wyższą rangę w hierarchii – jest pełnomocnikiem rządu w randze wiceministra, a nie pełnomocnikiem ministra. Ma też pod sobą zarówno górnictwo jak i energetykę. Dla Sobonia nie jest to zupełna nowość. W MAP podlegały mu spółki sektora górniczego i energetycznego. Jest też członkiem zespołu pracującego nad transformacją górnictwa. Na kolejnym posiedzeniu zespołu zaplanowanym na 10 września w Warszawie. Soboń wystąpi już więc w nowej roli.
Artur Soboń, rocznik 1977, pochodzi ze Świdnika. Urzędnik i samorządowiec, poseł na Sejm VIII i IX kadencji. 7 lutego 2018 r. został sekretarzem stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, powierzono mu nadzór nad budownictwem, planowaniem i zagospodarowaniem przestrzennym oraz mieszkalnictwem. W listopadzie 2019, po przekształceniach w strukturze ministerstw, przeszedł na funkcję sekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. W grudniu został sekretarzem stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych oraz pełnomocnikiem rządu do spraw instrumentów finansowania rozwoju gospodarczego państwa.
Absolwent Wydziału Nauk Humanistycznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, gdzie studiował historię. W latach 1998–1999 pełnił funkcję prezesa Akademickiego Klubu Myśli Społeczno-Politycznej „Vade Mecum”. Pracę magisterską „Władza polityczna w myśli konserwatywnej II Rzeczypospolitej” obronił w 2001 r. Odbył studia podyplomowe z zakresu prawa Unii Europejskiej na UMCS oraz rachunkowości i finansów na KUL. Odbył także studia doktoranckie w Katedrze Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej.
Od 2001 był zatrudniony w urzędzie miejskim w Świdniku. Początkowo został rzecznikiem prasowym, obejmował następnie stanowiska naczelnika wydziału strategii i rozwoju miasta oraz w 2006 sekretarza miasta. W kadencji 2006–2010 był radnym powiatu świdnickiego i nieetatowym członkiem zarządu tego powiatu. Powoływany w skład rad nadzorczych lokalnych przedsiębiorstw, a także rady programowej Polskiego Radia Lublin. W wyborach samorządowych w 2010 i w 2014 był wybierany na radnego sejmiku lubelskiego. Pełnił m.in. funkcję przewodniczącego klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości.
Tagi: Artur Soboń, pełnomocnik ds. górnictwa, ministerstwo aktywów państwowych, transformacja górnictwa, MAP
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
17-letni Kamil chciał zrobić dla rodziny grilla. Jest poważnie poparzony. Jego mama prosi o wsparcie
22573Gwałt na małoletniej w Rybniku. Kryminalni zatrzymali dwóch mężczyzn
19669Grzegorz J. usłyszał wyrok: 2,5 roku więzienia!
19047Sejm dał zgodę, a prezydent Duda? RAŚ ma apel do śląskich samorządów
18730Greckie truskawki zalały polski rynek. Jak jest w Rybniku i ile kosztują?
18211Józef Makosz, były prezydent Rybnika - poparł Andrzeja Sączka
+430 / -233Koleje Śląskie uruchomią codzienne połączenia Rybnik-Gliwice - od 9 czerwca!
+190 / -3A. Sączek o hejcie w sieci: „niech 8 gwiazdek nie będzie stanem umysłu w Rybniku”. Zaproponował konsultacje społeczne
+261 / -102Wyprowadzał psa bez smyczy. Właściciel agresywnego czworonoga chciał przechytrzyć strażników
+164 / -11Rak wątroby u 12-latka. Filip z Jejkowic potrzebuje pomocy
+154 / -4Znamy kandydatów do Parlamentu Europejskiego. Kto startuje z naszego okręgu?
38W Czernicy powstało profesjonalne pole do minigolfa. Można tam wypożyczyć sprzęt
37Grzegorz J. usłyszał wyrok: 2,5 roku więzienia!
25„Wywożą dziecko poza miejsce zamieszkania”. Kontroler biletów zabiera głos
24Oto zastępcy prezydenta na nową kadencję. Szereg zarządzeń Piotra Kuczery
19Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!
Wyślij alert
~Longina b 2020-09-07
10:12:13
Sasin zdał sobie sprawę że ma przerąbane na Śląsku. Więc będzie teraz wysyłał swojego przybocznego v-ce ministra od pasywów państwowych.
~ 2020-09-07
10:27:24
Najlepszy na to funkcję byłby Czaskoski.
~korniszon 2020-09-07
10:29:58
Nowa twarz (pechowo zaczyna od soboty) będzie nowe odejście i kolejna odprawa, nie wygląda na Pierwszego Ryla PL
~mezi1235 2020-09-07
10:33:28
Nie podważam jego kompetwncji, ale ci ministrowie i ich parobki mogliby mieć odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w danym kierunku. Tak samo jak Sasin ten pan jest historykiem. Co to sie ma do całej energetyki. Zacznijmy zatrudniać specjalistów, naukowców z danej dziedziny to nie będzie problemów. Ciągłe obsadzanie stołków kolesiostwem do dobrego nie doprowadzi. Miniater Tchórzewski miał przynajmniej wykształcenie i doświadczenie zawodowe związane z energetyką. Słabo to widzę...
~DonPedro 2020-09-07
10:41:40
Wybitny specjalista od gornictwa po historii na KUL-u. Reprezentant prawilnej pisiej kadry.
Nepotyzm, beznadzieja i kolesiostwo. Jego szef to tez mocny znawca przemyslu wydobywczego po historii.
Quo vadis pis?
Czyli jak takie gwiazdy wiedzy o gornictwie maja zarzadzac ta galezia przemyslu to oznacza to jedno: L I K W I D A C J A G O R N I C T W A
~ 2020-09-07
11:10:26
Żeby nie wiem kto był, jeżeli jest z PISu, to wg opozycji totalnej każdy zawsze będzie złym kandydatem. Totalsi zapomnieli, jakie wykształcenia mieli ministrowie i rządzący za czasów ośmiu lat nie rządów PO. Proponuję odświeżyć pamięć i poszukać w necie.
~jaros_80 2020-09-07
11:11:19
noooo widza że tyn chop w górnictwie przeszoł wszystki szczeble
~PogromcaSzkodnikow 2020-09-07
11:30:48
Miejmy nadzieje, ze nie da sie zastraszyc lewicowym gornikom.
Zwiazki gorniczej juz Polski rzad przyrownuja do zdrajcow - mam nadzieje, ze Kaczynski sie wk..wil tak jak reszta Polakow.
Polacy nie klekali przed niemcami ani ruskimi.. przed gornikami tez nie beda.
Dasin racjonalnie redukuje etaty w urzedach - czas racjonalnie zamknac gornictwo.
Miliardy lepiej przeznaczyc na rozwoj OZE i miast gorniczych.
Rybnik moze byc pieknym miastem bez kopaln i z miliardami wsparcia na rozwoj Polskiego Biznesu.
Politechnika, Uniwersytety.. wystarczy tylko tym ludziom pomoc w rozwijaniu ich pomyslow na biznes.
~mezi1235 2020-09-07
12:01:35
Artefakc: za poprzednich kadencji to było nie wiele lepiej jak nie gorzej. Po prostu uważam że w danych dziedzinach gospodarki powinni zarządzać odpowiednie osoby. Np. szkolnictwem nauczyciele czy nawet woźne zamiast np. politologa. Wiem że każdy z nich ma swoich doradców itp. Ale to wszystko generuje koszty.
~rob78 2020-09-07
12:09:01
~artefakc, napisz w końcu kto z tych totalsów de tej Brukseli pojechał skarżyć, bo trza w końcu tą sprawę wyjaśnić i zakończyć.
~corona 2020-09-07
12:33:59
Gdy widzę artykuł o górnictwie to pierwsze co robie szukam komentarza debeciarza. Wiem że zawsze żale wyleje. Ale jedno mnie cieszy. Że za jego pokolenia to nie upadnie.
~hub381 2020-09-07
12:54:49
Krew nie zalewa jak czytam i słyszę,że pełnomocnikiem rządu d/s górnictwa jest humanista i to z tzw.Ściany Wsch.,wiadomo PiSowiec ,nie fachowiec lecz "dupochlasta". Tak to macie jak w "Tomacie'"towarzysze górnicze. Rabunkowa gospo....a.
Bez dyskusji,
~ 2020-09-07
15:09:40
~mezi1235,~DonPedro
co macie do historyków, skoro nawet nadają się ze świetnymi wynikami do rządzenia 140 tyś miastem (ale tylko jak reprezentują jedynie słuszna partię )
a tak na poważnie, wkurza mnie fakt, że od lat do koryta na każdym szczeblu pchaja najbardziej pchaja się nauczyciele, lekarze i prawnicy (kolejność przypadkowa, ciekawe że te branże od lat kujeją), obsadzając później decyzyjne stanowiska zupełnie nie związane z ich kompetencjami, a my jako wyborcy popieramy taki układ, głosując na zasadzie przynależności partyjnej kandydata, a nie kompetencji, lub ich braku
~Lateks 2020-09-07
15:12:18
No nic dodać nic ująć, energetyką ma kierować historyk, Rybnikiem kieruje historyk, hmmm cóż widocznie mało jest absolwentów politechniki czy AGH?
A może po prostu energetycy wiedzą że nie da się zaczarować fizyki i prawa Kirchhoffa wciąż pozostają aktualne wbrew dyrektywom KE i UE.
~1floyd 2020-09-07
16:25:45
Odczuwam dziwny niepokój. Czyżby rządzący, przymierzają by przenieść nasze górnictwo w najbliższym czasie, do historii? Wtedy będzie to właściwy człowiek, na właściwym miejscu.
~mezi1235 2020-09-07
20:24:15
Lateks, oczywieście masz rację jednak nasz rynek energii oparty na miedzianej płycie akurat z prawami Kirchhoffa ma nie wiele wspolnego. Tylko pieniądz sią liczy. Co innego po wprowadzeniu cen węzłowych.
~Lateks 2020-09-07
23:32:21
~mezi1235 " jednak nasz rynek energii oparty na miedzianej płycie akurat z prawami Kirchhoffa ma nie wiele wspolnego. Tylko pieniądz sią liczy. Co innego po wprowadzeniu cen węzłowych. "
Jak to nie ma? Fizyki nie zmienisz, ba nawet ekonomii nie da się zmienić.
Pieniądz się liczy, ale w Niemczech, Francji ale nie w Polsce.
Niemcy wolą płacić najwięcej za energię elektryczną w całej UE tylko po to by być największym eksporterem w UE. Paradoks? Według mnie to zwykłe zachowanie praw fizyki i ekonomii. Nakazują wszystkim stosować takie podatki jakie im odpowiadają by zarabiać więcej od innych krajów.
~mezi1235 2020-09-08
08:53:30
Lateks: Chyba mówimy o czymś innym. Nie mam na myśli samych kosztów wytwarzania ale raczej przesyłu energii. Uczestnicy rynku, czy to w kontraktach bilateralnych, giełdzie energii, czy rynku bilansującym, zakupują dowolną ilość energii (np. rynek dnia następnego) jaką oferują uczestnicy z sektora wytwarzania. Natomiast, zakup ten nie uwzględnia danego obciążenia sieci w danym czasie i liczą się tylko ci, którzy zaoferują najlepszą cenę. Prawa ekonomii nie uwzględniają praw fizyki, czyli no. strat energii w danych liniach. Natomiast przy wprowadzeniu cen węzłowych znaczenie ma ile danych elektrowni wprowadza energii w danym węźle systemu. Podsumowując, mi bardziej chodziło o przesył energii niż o cenę wytwarzania. Sektor wytwarzania to już całkiem inna sprawa. Polskie elektrownie niestety się starzeją, kopalnie również, brak jakichkolwiek działań - realizacji a nie planów i dyskusji. Potem zawsze wszystko jest robione na ostatnią chwilę i wygląda jak wygląda. Niestety jak mówiłem wcześniej tylko stołki się liczą i tyle... Bo historyk dziś jest energetykiem, a jutro np. ministrem finansów.