zamknij

Wiadomości

Samorządy szukają oszczędności. Czy Rybnik będzie wyłączał na noc latarnie uliczne?

2022-09-06, Autor: 

Jaki jest średni, miesięczny koszt oświetlenia rybnickich ulic, będących własnością Miasta Rybnika? Czy magistrat w dobie drastycznych podwyżek rozważa wyłączanie na noc latarni ulicznych? Oto, czego się dowiedzieliśmy.

Reklama

Co rusz możemy od pewnego czasu natrafiać na artykuły o miastach, które rezygnują lub zamierzają zrezygnować z oświetlania niektórych ulic. Tak się stało np. w Suwałkach, Świdnicy, Lubawie, czy Tarnowie. Światło wyłączają również zachodnie miejscowości, jak choćby w Berlinie – z tym że chodzi o historyczne monumenty. Powód? Rzecz jasna to oszczędności po kilkusetprocentowych podwyżkach za m.in. prąd.

Czy Rybnik również planuje w ten sposób oszczędzać? Z magistratu płynie niejednoznaczna odpowiedź.

Czy będziemy dodatkowo oszczędzać prąd włączeniami? Na razie trudno mi powiedzieć, być może zajdzie taka konieczność, póki co nie wykluczamy takiego działania – wyjaśnia Agnieszka Skupień, rzecznik Urzędu Miasta w Rybniku.

Zarówno nasze miasto, jak i inne miejscowości w Polsce tak naprawdę czekają na propozycje stawek od dostawców. To dotyczy cen prądu, gazu, ciepła, wody, itp. Pierwsze konkrety mają pojawić się już na jesieni. Wtedy też mogą zapaść też pierwsze decyzje.

Tu trzeba rozróżnić jedną kwestię. Ulice oświetlają latarnie należące do:

- Miasta Rybnika (4805 sztuk);

Tauron Nowe Technologie (9024 sztuki)

Miasto dysponując swoimi latarniami od kilku lat modernizuje oświetlenie wymieniając lampy sodowe na LED-owe.

Modernizacji poddanych zostało około 50% sieci oświetleniowych własności Miasta. Pozwoliło to zredukować koszty na sieciach zmodernizowanych związane z energią o 60% - zaznacza Agnieszka Skupień.

Dodaje, że w najbliższej przyszłości przewidziano wymianę 906 szt. opraw oraz 18 szt. szaf oświetleniowych co dodatkowo zredukuje wydatki na energię elektryczną.

Podjęte działania pozwalają na obniżenie wydatków przy jednoczesnym zachowaniu wymaganego poziomu bezpieczeństwa na drogach bez konieczności stosowania wyłączeń oświetlenia. Dodatkowo w przypadku przebudowy drogi dążymy (po uzgodnieniu z jego właścicielem) do zastępowania oświetlenia sodowego będącego własnością Tauron Nowe Technologie własnym energooszczędnym oświetleniem typu LED – dowiadujemy się.

Średni, miesięczny koszt oświetlenia obejmujący konserwację, dystrybucję oraz zakup energii dla Rybnika to 603.000 zł.

Rzecznik magistratu odnosi się również do braku oświetlenia na poniektórych ulicach. Był on spowodowany awaria na sieciach należących do Taurona.

Czy Waszym zdaniem miasto powinno jednak szukać oszczędności i ograniczyć oświetlenie niektórych ulic, czy miejsc? Jakieś propozycje?

Oceń publikację: + 1 + 47 - 1 - 39

Obserwuj nasz serwis na:

Komentarze (12):
  • ~norton 2022-09-06
    13:42:31

    78 7

    W tygodniu od 1 do 4 w nocy można by było spróbować. W weekendy raczej nie.
    Bez problemu można wyłączać oświetlenie bazyliki, starostwa i innych publicznych budynków.
    Doczekaiśmy się niestety takich czasów.
    Oby bezpieczeństwo obywateli nie ucierpiało na gaszeniu światła

  • ~raffo85 2022-09-06
    13:58:31

    46 4

    "Czy Rybnik będzie wyłączał na noc latarnie uliczne?" - to w dzień święcą? albo rozwala mnie po każdym tytule - "dlaczego?"

  • ~takiuj 2022-09-06
    14:37:37

    20 21

    Koniecznie w boguszowicach, paruszowcu i piaskach.

  • ~Kurt_Wallander 2022-09-06
    14:58:01

    39 8

    Dlaczego nie? Wyłączanie od 22 do 5 rano podświetlenia wszystkich publicznych budynków, "odpalanie" co drugiej latarni (bądź przygaszenie ich), itd.

    @raffo85: niestety, ten styl pisania dalej nie wyszedł poza "podwórkowe" teksty... ;)

  • ~Janusz Ilks 2022-09-06
    15:19:57

    42 4

    Ponad 20 lat temu będąc na zachodzie zauważyłem, że światła na ulicy gasły między 1 a 4 niezależnie czy w tygodniu czy w weekend

  • ~Marco Darko 2022-09-06
    18:46:13

    15 5

    Tylko wieża eiffla i bazylika będą świecić :))

  • ~Kwinto 2022-09-06
    19:00:09

    51 16

    Większośc państw UE od jakiegoś czasu zaczyna zachęcać ludzi do oszczędzania prądu, wody, gazu.. a na Polskim Titanicu impreza trwa w najlepsze a rząd nie widzi problemu. Znając życie skończy się to brakiem gazu w grudniu, i niekontrolowanymi brakami prądu. Ostatecznie winne będą Niemcy bo mają większe zapasy gazu a nie zechcą się podzielić z Polską w środku sezonu grzewczego.
    W całej tej drożyźnie i bałaganie jest jeden plus, na parę lat skonczy się marnotrawienie jedzenia, wody itd.. Może wreszcie w zimie skonczy się otwieranie okien bo za ciepło w domu.

  • ~kopciuch2020 2022-09-06
    20:14:51

    20 6

    Rządzący Rybnikiem zróbcie coś z tą pseudo oczyszczalnią na Wawoku bo smród ostatnio nie z tej ziemi.

  • ~exx 2022-09-07
    07:51:53

    7 2

    A co drugą to się nie da wyłączyć?
    Takie technologie mamy, autonomiczne samochody a takiej prostej sprawy nikt nie przemyślał.

  • ~truman20 2022-09-07
    10:25:40

    19 5

    Potężne koncerny przemysłowe i produkcyjne marnują gigantyczne ilości energii produkując mnóstwo niepotrzebnych rzeczy a zwykły szarak musi chodzić z tego powodu po ciemku.

  • ~exx 2022-09-07
    14:07:52

    12 0

    Zacząłbym od wyłączenia podświetlenia bannerów reklamowych. Komu to teraz potrzebne?

  • ~xennax 2022-09-07
    18:26:52

    3 22

    Rybnik kupuje autobusy wodorowe . Paliwo dziennie do takiego autobusu
    cytując dane Konin kupił kilogram wodoru za 86,1 zł. Ponieważ dziennie wodorowy Solaris zużyje 30 kg gazu, koszt jazdy sięgnie 2,5 tys. zł. Dla porównania nawet gdyby litr ON kosztował 10 zł, dzienny wydatek nie przekroczy tysiąca zł. – Kwota ponad 20 euro za kilogram to obłęd, nawet, jeśli zawiera koszt inwestycji np. stacji tankowania wodorem – uważa konsultant z firmy Jot Boss Janusz Bosakirski.

    czyli jeszcze teraz jak wszystko maksymalnie idzie w góre to za ile bedzie wodór ?

    Przypomina, że w styczniu władze francuskiego Montpellier wycofały się z wartego 29 mln euro projektu zakupu 51 wodorowych autobusów. Po dwóch latach przygotowań, mimo zdobycia unijnego dofinansowania na inwestycję, stwierdziły, że koszty operacyjne będą zbyt wysokie.
    Wyliczyły, że koszt przejechania 1 km dla autobusu wodorowego wynosi 0,95 euro, a dla elektrycznego tylko 0,15 euro. Sumarycznie kosztu użytkowania wodorowej floty sięgnęłyby 3 mln euro rocznie, zaś elektrycznej 0,5 mln. Na dodatek autobus wodorowy jest o 150-200 tys. euro droższy od elektrycznego.

    czyli oszczedzac na swietle ale płacić za wodór do autobusów 5x więcj niż elektryk po co ?

Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu Rybnik.com.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Alert Rybnik.com.pl

Byłeś świadkiem wypadku? W Twojej okolicy dzieje sie coś ciekawego? Chcesz opublikować recenzję z imprezy kulturalnej? Wciel się w rolę reportera Rybnik.com.pl i napisz nam o tym!

Wyślij alert

Sonda

Jak zamierzasz spędzić wakacje 2024?





Oddanych głosów: 211